pátek 17. listopadu 2023

Agatha Christie - Němý svědek

V detektivce z roku 1938 vystupuje 
patrně nejoblíbenější svědek vraždy
ze všech děl Agathy Christie –
drsnosrstý foxteriér Bob.
Autorka jím vzdala hold svému 
psímu společníkovi Peterovi.

Tučné dědictví po tetičce – příbuzní už se ho nemohou dočkat, ale tetička jako na potvoru ne a ne umřít, a za života nechce pustit ani chlup. A to přitom všichni peníze tak zoufale potřebují! Nakonec se do toho vloží pes Bob a nastraží na milou Emily past v podobě míčku zapomenutého na schodech. Anebo ho tam nenechal Bob? A byl to vůbec míček? Ale vždyť je to jedno, teta stejně zemřela přirozenou smrtí. Nebo ne? Poté co dostane dopis s prosbou o pomoc, pouští se slavný detektiv Hercule Poirot do pátrání, aby – jak jinak – odhalil pravdu.


Dnes pro vás mám recenzi na detektivku Němý svědek



Není žádným tajemstvím, že jsem příznivcem královny zločinu. Proto dnes po delší době, kdy se tu objevila poslední recenze, věnuji článek jedné z jejích knih – tentokrát jsem si vybrala Němého svědka.
Slečna Emily Arundellová očekává návštěvu svých příbuzných. Rodinná sešlost, od které nic neočekává – může jen hádat, kdo požádá o peníze jako první. Bude to Charles, který se žene z průšvihu do průšvihu? Jeho sestra, kterou nezajímá nic jiného než večírky a poslední móda? Nebo Bella, která je tetě trnem v oku, protože se provdala za cizince? Je přesvědčená, že se nemohou dočkat její smrti, aby si poté mohli užívat tučného dědictví. Netuší však, že by se někdo z nich mohl na její smrti podílet. Až událost, která vypadá jako nehoda ji donutí změnit názor. Protože to zcela jistě nemohl být Bobův míček, na kterém uklouzla a spadla ze schodů.
Jistá Emilyina opatření přivedou do venkovského městečka Market Basing detektivka Harcula Poirota. Poirot však přijíždí pozdě, neboť dopis, který slečna Arundellová napsala, dostává až po její smrti. A právě to Poirota zaujme a pouští se do vyšetřování případu. Zjistí, že Emily těsně před smrtí sepsala novou závěť, ve které svým příbuzným neodkazuje vůbec nic – tato skutečnost způsobí nemalé pozdvižení. Komu tedy teta vše odkázala, když ne rodině? Záhy se ukáže, že dědičkou je společnice zesnulé, slečna Lawsonová. Proč? Nezdá se, že by si byly nějak blízké... Kolem celého případu je spousta otázek a brzy je jasné, že stará paní nezemřela přirozenou smrtí. Avšak kdo by mohl mít největší zájem? 
Čtení Němého svědka jsem si opravdu užila. Celá zápletka byla skvěle promyšlená – ostatně nic jiného jsem ani nečekala. Závěr pak dokonalý a do nejmenších detailů čtenáře přivede k odhalení vraha – jak to umí jedině Hercule Poirot. Hodnotím plným počtem hvězdiček a doporučuji.



AGATHA CHRISTIE, celosvětově známá jako královna zločinu, napsala osmdesát detektivních románů a sbírek povídek, devatenáct her a šest próz publikovaných pod pseudonymem Mary Westmacott. Se zhruba dvěma miliardami prodaných výtisků knih (polovinou z nich v angličtině, druhou pak ve více než sto jazycích) je nejprodávanější prozaičkou na světě – předčí ji pouze Bible a Shakespeare.

14 komentářů:

  1. Od autorky jsem ještě nic nečetla, viděla jsem jen filmy natočené podle jejích knih :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud se ti líbily, určitě si někdy nějakou knihu přečti. 🙂

      Vymazat
  2. Prostě klasická Agatha!
    Nikolko, děkuji za recenzi a přeji příjemné dny, Helena

    OdpovědětVymazat
  3. Pořád si říkám, jak si tu Agathu chci koupit a zatím pořád nic. Tak snad brzy! :-)

    http://www.jancahala.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Blíží se Vánoce, tak možná bude příležitost. 🙂

      Vymazat
  4. Nikolko zdravím, i já jsem příznivcem A.Ch. Doufám, že už jsi zdravá a moribundus je pryč. Ahoj Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda. Ano, už je to lepší. Měj se hezky, Leni. 🙂

      Vymazat
  5. Na klasiku moc nejsem, ale příběh zní fajn :) Teď ani nic rozečteného nemám.

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chápu. 🙂 Já se do něčeho nového pustím zítra, dneska se chystám dočíst.

      Vymazat
  6. Všechno nejlepší k dnešnímu svátku a díky za další recenzi.Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Evi. ❤
      Rádo se stalo, mějte hezký den.

      Vymazat
  7. Jó, Poirota jsem měl rád, když jsem byl mladší. :D Sice jsem byl zaujatý víc tou postavou než příběhy, ve kterých vystupoval, a dneska bych nutně po Agatě Christie nesáhl spíš z politických důvodů... ale uznávám, že psala dobře. Někdy dost dobře.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je pravda - někdy víc zaujme samotný Poirot a příběh méně, ale psát opravdu uměla, a proto se k ní tak ráda vracím. 🙂

      Vymazat

Novinky v naší knihovně - březen

Dnes se s vámi podělím o novinky, které doplnily naší knihovnu v březnu. Mám tu pár knih z Black Friday, který probíhal na Knihy Dobrovský. ...