středa 17. května 2023

Novinky v naší knihovně - duben

Poprvé za dobu, co jsme členem Knižního klubu se stalo, že mi domů nedorazil aktuální katalog. A tak jsem si jej téměř na poslední chvíli prohlédla on-line a rychle něco objednala. Řeknu vám, nebylo to ono. Jsem zvyklá, že si ho čtu třeba u kávy, dobré hudby, nebo klidně dohromady. Ale hlavně v klidu. A tak se stalo, že jsem sice zapomněla, že jsem vlastně chtěla ještě něco, ale to nejnutnější tady je. Dnes to tedy budou knižní novinky, kde převažují oblíbení autoři, kteří rozhodně museli doplnit knihovnu, ač do té mé se toho už opravdu moc nevejde. 


Jako první je tu novinka Angely Marsonsové - už třináctá kniha v sérii Případy Kim Stoneové - detektivka Smrtící volání. Nesměla jsem vynechat také Jodi Picoultovou a její společenský román Kniha dvou cest.
Mamka si vybrala novinku Aleny Mornštajnové společenský román Les v domě, dále rovněž společenský román Vesničanka Mirky Skočílkové a  historický román Šikmý kostel - druhý díl Karin Lednické. Knihy jsem jednu dobu viděla snad všude. Říkala jsem si, že by se snad mohly mamce líbit... Takže jsme jednu knihu koupily. Druhá - tedy ta první, se k nám dostala vlastně úplnou náhodou - dala nám ji prababička. Prý jí to nevadí a až budeme mít druhý díl, máme jí ho poslat na přečtení. Sama jsem na knihy zvědavá, jen mi to s jejich čtením bude trvat déle než babičce.



Angela Marsonsová - Smrtící volání

Nikdo nepíše tak napínavé detektivky jako Angela Marsonsová! V obchodním centru se najde ztracená holčička. Její matku objeví mrtvou o pár hodin později v opuštěné budově. Než si inspektorka Kim Stoneová stihne položit otázku, co za touto precizně provedenou vraždou vězí, naleznou v místním parku další oběť, která zemřela stejným způsobem. A které někdo unesl šestileté dítě. Brzy nato přistane na Kimině stole dopis s výzvou: Musíte mě zastavit, než ublížím někomu dalšímu. Nechci nikoho zabít, ale nemám na vybranou… 

Jodi Picoltová - Kniha dvou cest

V jediném okamžiku se pro Dawn Edelsteinovou všechno změní. Sedí právě v letadle a má se připravit na nouzové přistání. Hlavou jí proběhne spousta myšlenek, ale nejvíce ji překvapí, že žádná se netýká jejího manžela, ale muže, jehož naposledy viděla před patnácti lety. Dawn jako zázrakem přežije, ale stejně tak i všechny pochybnosti, které se tak náhle vynořily. Má dobrý život. Doma ji čeká manžel Brian, milovaná dcera a její práce, kdy klientům ulehčuje přechod mezi životem a smrtí. Jenže kdesi v Egyptě žije vědec Wyatt Armstrong, který odkrývá starověká pohřebiště. Archeologii se Dawn kdysi také věnovala, ale život ji nakonec zavál jinam. A když se teď zdá, že jí osud nabízí druhou šanci, už si není tak jistá volbou, kterou kdysi učinila.

Alena Mornštajnová - Les v domě

Nečekaně mrazivý román od autorky bestsellerů Hana, Tiché roky, Listopád. Říkají jí cácora a vypadá to, že je na světě nedopatřením a jakoby navíc. Otec kamsi zmizel při povodních, matka utíká před odpovědností k milencům a alkoholu — a děvčátko zůstalo viset na krku nevraživé babičce, která obhospodařuje zahradnictví a je přesvědčená o tom, že všechno špatné lze v životě vyhubit jako žravé plzáky. Nebo o tom prostě nemluvit. Jenže všude kolem je les, ve kterém se skrývá cosi hrozivého, a cácora jednoho dne mluvit začne... Alena Mornštajnová napsala silný a dramatický příběh o tom, že nic v životě není takové, jak to na první pohled vypadá, a že žádné tajemství není nikdy pohřbeno tak hluboko, aby se nedalo vykopat. Budete se bát, ale nepřestanete číst, dokud se neobjeví na povrchu.

Mirka Skočílková - Vesničanka

Karin stojí na rozcestí. Dostala výpověď v práci a doma si připadá především jako posluhovačka, protože laskavého slova se dočká, jen když některé z jejích tří dětí něco potřebuje. S přítelem si dávno nerozumí. Když navíc zjistí, že se zdravotní stav její matky začal zhoršovat, rozhodne se z města alespoň načas přestěhovat do rodné vesnice a o mámu se postarat. Co se zprvu jeví jako beznadějný útěk z milovaného města, se brzy ukáže jako příležitost, jak dát sama sobě druhou šanci… 

Karin Lednická - Šikmý kostel: Druhý díl

S Barkou, Ludwikem, Julkou a dalšími hrdiny trilogie Šikmý kostel se setkáváme vzápětí poté, co jsme je v závěru prvního dílu opustili. Zatímco ve zbytku nově vzniklého Československa nastávají zlaté časy, v Karvinné - jak se nyní město jmenuje - se stále velmi silně projevují důsledky předešlého dramatického dění. Prosakují do všech oblastí života. Ne vždy v dobrém. I přesto lze říct, že dvacátá léta jsou pro obyvatele města relativní selankou, dobou významných společenských změn a hospodářského rozmachu. Nastupující generace se může těšit výsadám, které byly v nedávné minulosti nedosažitelné, a začínají se před ní rozprostírat dříve netušené možnosti. Klíčící naděje však rázně ukončí hospodářská krize a vzápětí po ní opětovný vzestup nacionalistických nálad. Napětí ve společnosti stoupá a rodiny našich hrdinů rozštěpují rozdílné názory: zatímco jedni se nadcházející hrozby obávají nebo mezi prvními nesou její ničivé důsledky, jiní probíhající změny vítají jako šanci k odčinění utrpěných křivd. Smršť událostí po nástupu německé okupace však nakonec smete všechny, protože v tomto regionu i druhá světová válka probíhala dosti jinak než ledaskde jinde. Příběh je také tentokrát vystavěn na skutečných událostech a čtenář s překvapením zjišťuje, že mnohé z toho, co se ve druhém díle Šikmého kostela odehrává, zůstávalo po dlouhá desetiletí skryto ve třinácté komnatě dějin. 



V dubnu jsme měly Štěstí na dvě akce v Knihy Dobrovský a sestra si později objednala ještě také na e-shopu. 


Sestra si koupila dějiny Metropolis a zdarma k nákupu byly  historické romány Hodinář z Dachau a Knihovna malých zázraků. Měla jsem z knih velkou radost a moc se těším, až se do nich začtu.
Na Eshopu jsem si přihodila detektivku Ďáblova cesta - nemohla jsem se jí dočkat. Sestra si koupila klasiku Krysař, Noční oblohu a Wabi-sabi.  Kniha není na fotce, ale dám sem alespoň anotaci. K nákupu na e-shopu byla také kniha zdarma - společenský román Muž, který už nezavolal



Ben Wilson - Metropolis

Za dvě stě tisíc let naší existence nás nic neformovalo výrazněji než město. Ben Wilson, mladý historik, jehož knihy pojednávající o britských dějinách se řadí mezi bestsellery a získávají mnohá ocenění, nám tentokrát přináší velkolepý příběh o tom, jak se města odpradávna podílela na rozkvětu naší civilizace a jak život v nich podnítil největší vynálezy lidstva.

Vyprávění začíná v Uruku, prvním městě, které svět poznal. Na jeho příkladu autor vyslovuje myšlenku, že jsme se bez měst vždy dokázali obejít, jakmile se však objevila, intenzita jejich osídlení měla přímý vliv na nebývalý rozvoj lidského konání, ať už je řeč o nových profesích, způsobech uměleckého vyjádření, rozličném vyznání či zaměření obchodu. Na cestě po konkrétních městech autor zmiňuje, jaké inovace to které z nich přineslo.

Takto se dostáváme do dalších metropolí– například do Athén, Bagdádu, Londýna, Amsterdamu, Paříže, New Yorku, Los Angeles či Šanghaje. 

Carly Schabowski - Hodinář z Dachau

Leden 1945, Dachau, Německo. 

Vlak se šine zasněženou bavorskou krajinou. Nehybná krása za oknem skrývá strašlivé scény uvnitř, muže a ženy tisknoucí se k sobě, promrzlé a vyděšené. Židovský hodinář Izák Schüller nedokáže pochopit, jak se tu ocitl, a je si jistý, že neodejde živý. 

Když vlak dorazí do koncentračního tábora Dachau, Izáka vytáhnou z davu a zaměstnají ho v domě důstojníka Bechera a jeho rozmazlené ženy. Izákovo hodinářské nadání by se jim mohlo hodit. Je mu však jasné, že jeho život má nějakou cenu, pouze dokud bude důstojník jeho šikovné ruce potřebovat. 

V domě Becherových posluhuje Anna Reznicková. Když se seznámí s Izákem, dojde jí, že v něm nalezla opravdového přítele, možná i víc. Avšak Dachau je nebezpečné místo, kde se láska může ošklivě nevyplácet, a když Izák objeví ve své dílně u Becherových srdcervoucí tajemství, ocitnou se s Annou v nesmírném nebezpečí…

Sara Nisha Adams - Knihovna malých zázraků

Objev zmuchlaného seznamu četby, zastrčeného do staré knížky v knihovně, je počátkem neobyčejné cesty. 

Seznam knih otevírá bránu k novým a nádherným světům, od věčných příběhů lásky a přátelství až k epické cestě chlapce s tygrem přes Tichý oceán, a to právě v okamžiku, kdy Alíša potřebuje uniknout od osobních starostí. 

A když vdovec Mukéš dorazí do knihovny, protože touží navázat vztah se svojí knihomolskou vnučkou, zasvětí ho Alíša do tajemství nalezeného seznamu četby. Nejistá teenagerka a osamělý dědeček tak zakládají neobyčejný čtenářský klub o dvou členech. 

Knihovna malých zázraků je inspirující a hřejivá óda na vyprávění a jeho moc přenášet nás do jiných světů, spojovat nás a připomínat nám, že nový začátek nás čeká možná už na další stránce… 

Robert Bryndza - Ďáblova cesta

Neopatrnost při každodenním ranním plavání přivede Kate Marshallovou až do nemocnice, kde potká Jean Julingsovou. Ta jí vypráví srdcervoucí příběh, jak se před jedenácti lety během táboření na místě zvaném Ďáblova cesta ztratil její tříletý vnuk Charlie. 
Kate, ještě otřesená z toho, že se málem utopila, souhlasí, že se s Tristanem Harperem případu ujmou a pokusí se zjistit, co se tehdy mohlo stát. Když se Kateina a Tristanova detektivní agentura začne událostmi té osudné noci zabývat, zjistí, že Jean má problematickou minulost, a navíc jim neříká úplnou pravdu.
Co se tehdy na Ďáblově cestě uprostřed vřesovišť a bažin stalo? Byl Charlie unesen? Nebo spadl do řeky, která mizí v Ďáblově rokli? 
Když Kate a Tristan zjistí, že sociální pracovnice, která se tehdy o Jean a její dceru Becky zajímala, byla nalezena brutálně zavražděná krátce poté, co Charlie zmizel, budou muset přehodnotit vše, co si do té doby o případu mysleli… 

Viktor Dyk - Krysař

Novela Viktora Dyka Krysař nejdříve vycházela v časopisu Lumír pod názvem Pravdivý příběh (1911–1912). Pod názvem Krysař byla vydána poprvé v roce 1915. Inspirací byla Dykovi stará německá pověst o krysařovi, který pomohl město Hameln vyčistit od krys. Když poté za svoji práci nedostal zaplaceno, odvedl za trest obyvatelům města jejich děti. 

V Dykově ztvárnění se z pověsti stal romantický příběh osudové lásky a vzpoury proti měšťácké zkaženosti. Jeho krysař je tajemná postava, která osaměle putuje městy a dokáže svou píšťalou ovládat kromě krys i všechno živé. Pak se však zamiluje do Agnes a ta jeho lásku opětuje. Ve městě žije také rybář Sepp Jörgen, jimž obyvatelé kvůli jeho pomalému myšlení opovrhují, stejně jako krysařem. Krysař svoji zakázku pro město splní, ale měšťané se zdráhají vyplatit mu odměnu. A pak se dozví, že Agnes čeká díte s bývalým milencem. Zoufalý nad zklamaním z lásky i z obyvatel města se krysař rozhodne pro pomstu. Mámení jeho píšťaly odolává jen Sepp Jörgen… 

Mark Weatmoquette - Noční obloha

Nechte se fascinovat zázraky nočního nebe a prozkoumejte ho díky tomuto souboru 20 karet a informativní příručky.

Každá karta představuje významné souhvězdí. V místě jednotlivých hvězd má otvory svou velikostí odpovídající jejich jasnosti. Pokus si na kartu posvítíte baterkou, souhvězdí se vám promítne na podlahu nebo zeď a pak ho budete moci na obloze najít snadněji.

Doprovodná příručka přibližuje vybraná souhvězdí, včetně souvisejících mýtů, a uvádí vyplývající skutečnosti do běžného života. 

Leonard Koren - Wabi-sabi

Wabi-sabi, pojem japonské estetiky, lze ve zkratce vyložit jako přijetí věcí nedokonalých a prostých jako krásných. Leonard Koren byl prvním západním autorem, který se rozhodl wabi-sabi zachytit, popsat a zpřítomnit, ještě než z japonské kultury zcela vymizí. Po svém vydání v roce 1994 byla jeho kniha přeložena do mnoha světových jazyků, včetně japonštiny a dodnes je řazena mezi zásadní a základní studie na toto téma. Principy wabi-sabi popsané v knize jež v základě nabádají žít současností, oceňovat jednoduchost a přijímat nedokonalost mají své místo v japonské kultuře už od 16. století, kdy buddhističtí mniši uvedli do čajového obřadu skromné a nezdobné náčiní jako reakci na luxusní zboží přicházející z Číny. Z předmětů hmotné kultury se to, čemu dnes říkáme wabi-sabi, přeneslo na všechny aspekty života. Navzdory svému názvu není kniha zdaleka určena jen umělcům, designérům, básníkům a filozofům. Zvláště ve světě, který klade čím dál větší důraz na dokonalost, symetrii, čistotu a technologický pokrok, může mít kniha blahodárný účinek a dát podnět k novému vidění krásy života nás všech. 

Rosie Walsh - Muž, který už nezavolal

Prožili spolu sedm nádherných dnů, a pak zmizel. Jaké tajemství skrývá?

Sarah a Eddie se do sebe zamilovali na první pohled. Strávili spolu sedm úžasných dní a oba měli pocit, že potkali toho pravého. Když Eddie odjíždí na plánovanou dovolenou a slíbí, že zavolá, Sarah nepochybuje, že slib dodrží. Jenže nezavolá. Ani neodpovídá. Všichni Sarah radí, ať na něj zapomene, ale ona ví, že se něco muselo stát. Zjistí, že skutečně existuje důvod, proč Eddie zmizel – pravda, kterou si zapomněli říct.



Také tyto knihy jsem zařadila do svého "seznamu" letošního čtení. Jestli se na ně dostane, to slíbit nemůžu - je hodně, hodně dlouhý, ale pokusím se. Zaujala vás některá z knih? Co právě čtete?

30 komentářů:

  1. Krysař je klasika, mám ho bohužel až moc spojeného s povinnou maturitní četbou. :D Příběh je to drsný, ale asi mi víc sednul paradoxně v Landově muzikálovém provedení než jako kniha. Zbytek asi moc neznám, zas tak moc velký knihomol nejsem, nebo aspoň ne té dobrovolné četby, neustále se prožírám seznamem ke státnicím. :D
    Hodinář mě ovšem podle popisu zaujal. Celkově od té doby, co jsem se byla podívat v Auschwitzu, na mě to prostředí koncentračních táborů působí silně. Pro knihu to má jistě velký potenciál, tak snad to aautor nepokazil. Pro mě zatím nejlepší kniha v tomto "žánru" byla Jiskra života od Remarqua.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já už ke klasice jako k povinné četbě nepřistupuju - možná proto mě baví. Hodinář mě podle anotace taky zaujal, a tak jsem na knížku zvědavá. 🙂

      Vymazat
  2. Nikolko, to se občas stane, že katalog nepřijde. Ale když zavoláš do KK, určitě ho pošlou, alespoň dle mé zkušenosti.
    Knižek jste si domů pořídily hodně. 👍👍👍
    Já také nelenila. Samozřejmě, že jsem si koupila Marsonsovou a pár dalších.
    Minulý týden mi přišla SMS s nabídkou z KK, že pokud nakoupím za 1999,- Kč, dostanu slevu 500,-. Většinou využívám slevu při nákupu nad 499,-. Takže jsem zasedla k počítači a vybrala si knížky, které už vyšly, ale budou až v příštím katalogu. Můj muž vrčel a mračil se, protože těch knih máme opravdu už hodně. Uklidnil se až v Luxoru, když za mnou stála ve frontě paní, která držela také slušnou porci knih. A když jsem u pokladny ukazovala SMS se slevou, pronesla, že má to samé. Až pak se muž přestal mračit.
    Karin Lednická prý už píše třetí díl Šikmého kostela, na který se už těším. Oba předchozí díly se mi moc líbily.
    Měj hezké květnové dny🍀🌸

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já už jsem to neřešila - možná jsem zbytečně dlouho čekala, že se ve schránce objeví, ale pokud nepřijde ani teď, určitě zavoláme.
      O slevách v klubu nevím. A možná je to dobře, protože u nás je knih už tak dost. 🙂 Určitě bych si něco koupila.
      O třetím pokračování Šikmého kostela jsem četla nedávno. Moc se těším, až si obě knihy přečteme.
      Hezké květnové dny.

      Vymazat
  3. Obdivuji ohromný přehled v současné literatuře, já si také objednávám knihy, ale dost často takové, které jsou už rozebrané, najdu je v antikvariátech nebo e-shopu Knihobot.
    Z uvedených knih mně něco říká jen ta od Aleny Mornštajnové, ale to jen kvůli tomu, že jedna osoba tvrdí, že spisovatelka vytvořila plagiát jejího životního příběhu.
    Poutavá je hned první detektivka o muži (?), který si nemůže pomoct, aby nezabíjel.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky ráda nakupuju v antikvariatech, někdy se tam dají sehnat zachovalé knížky.
      Na Les v době se teprve chystám, ale nejspíš se pustím nejdřív do té detektivky. 🙂

      Vymazat
  4. Hodně zajímavé tituly, Nikolko. Vidím, že si sáhla i po klasice - Krysaře jsem neměla v ruce od maturity...
    Měj příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám klasiku ráda a zrovna Krysaře jsem četla taky naposledy ve škole. 🙂
      Hezký den, Helenko.

      Vymazat
  5. Skvělé knížky,některé jsem četla.Hodně se mi líbil Krysař.
    Teď,co jsme byli v Polsku na dovolené,tak jsem po večerech hodně četla.Manžel koukal na polskou televizi,ale to mě nebavilo.Knížka byla lepší volba.
    Nikolko,měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když jsem ji četla ve škole, taky se mi líbila. 🙂
      To chápu, já bych polské televizi nerozuměla, a tak bych asi taky sáhla po knize.
      Hezký den, Jituško.

      Vymazat
  6. Další zajímavá nálož! :)
    Tak já zrovna teď čtu tvůj blog :D, na víc momentálně nemám kapacitu. Většinou se ke knížce dostanu, když jsem nemocná, a to jsem teď už dlouho nebyla (doufám, že to nepřivolám :)).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S příchodem teplých dnů čtu taky méně, i když si knížku beru i ven a naopak vůbec nestíhám psát články, tak se snažím psát do zásoby. 🙂

      Vymazat
  7. No páni, to je knih. Právě se chystám na nového Bryndzu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já právě dočítám Osudné svědectví a chystám se na Harryho Pottera a Fénixův řád. 🙂

      Vymazat
  8. Nikolo, Ty jsi tedy pilná čtenářka. Mně už to teď tak nejde, co mám brýle na čtení, jsem na to lenivá a pohodlnější je pro mne číst na monitoru. 😁

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já to mám naopak - před notebookem trávím co nejméně času, protože mi oči unavuje.
      Hezký den. 🙂

      Vymazat
  9. Vybrala bych si i já))))
    Hezký týden s hezkou knihou))) Eva

    OdpovědětVymazat
  10. Je zajímavý, že mě teď poprvé katalog také nepřišel. Já si teď naposledy koupila novou knížku od A. Mayne, která je už třetím dílem o detektivce Sloan, tak uvidíme, kam se bude vyvíjet její příběh. Teď jsem ale na romatickém čtení od Caplinové :D

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to divné, ale doufám, že příště přijde. 🙂
      Já se teď chystám na dalšího Harryho Pottera.

      Vymazat
  11. Já si pořídila taky Alenu Mornštajnovou (už ji mám přečtenou!) a od Colleen Hoover - Vzpomínky na něj :-)

    http://www.jancahala.cz/

    OdpovědětVymazat
  12. Chystám sa na Diablovu cestu a veľmi sa na tú knihu teším. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Katko, já v pondělí dočetla Osudné svědectví, takže Ďáblova cesta ještě čeká. 🙂 Taky se moc těším.

      Vymazat
  13. Zajímavé knižní kousky :). Já teď dočetla Domek v Irsku a rozečítám Přání od Nicholase Sparks :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to se budu těšit na recenze. Románů teď není nikdy dost. 🙂

      Vymazat
  14. Les v domě si chci rozhodně přečíst. Netrpělivě čekám, až bude knížka u nás v knihovně. Je to prý celkem drsné čtení, tak uvidím :-) Také se mi toho už do knihovny moc nevejde, poslední dobou se snažím knihy spíše odnášet do knihobudky, ale i tak :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S mamkou jsme taky na Les v domě zvědavé a těšíme se. 🙂

      Vymazat
  15. Šikmý kostel je moje srdcovka, nemůžu se dočkat třetího pokračování :) Já momentálně nemám rozečteného nic, ale o víkendu jsem dočetla Eliza je sama doma a tato knížka byla pro mě velmi milým překvapením :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem na Šikmý kostel moc zvědavá. 🙂
      Já jsem začala číst Harryho Pottera, ale velký formát nepřeje čtení venku, a tak jsem rozečetla ještě historický román Pandora. 🙂

      Vymazat

Novinky v naší knihovně - březen

Dnes se s vámi podělím o novinky, které doplnily naší knihovnu v březnu. Mám tu pár knih z Black Friday, který probíhal na Knihy Dobrovský. ...