úterý 9. května 2023

Daniel Tammet - Narozen v modrý den

NAVENEK PŮSOBÍ JAKO 
NEPŘÍSTUPNÍ GÉNIOVÉ. 
A UVNITŘ? 


Daniel Tammet dokáže to, co jen málokdo na světě. Zvládne se naučit cizí jazyk za týden. Vyjmenuje zpaměti přes dvacet tisíc číslic v čísle π a téměř automaticky řeší komplexní matematické operace. A žije se synestezií – vnímá čísla nebo slova jako pevně spojená s určitými barvami, tvary a strukturami. Jeho životní dráha má však k matematické průzračnosti daleko; výjimečnost totiž zpravidla znamená také nepochopení a osamění, posměch a někdy i šikanu. Narozen v modrý den je autobiografické vyprávění o dětství a dospívání mimořádně inteligentního chlapce s Aspergerovým syndromem, génia, pro něhož jsou obyčejné každodenní situace často neřešitelným problémem. Světový bestseller přeložený do bezmála dvaceti jazyků je příběhem o jedinečném prožívání citlivého chlapce i o společnosti, která jej obklopuje a zároveň ho svými požadavky a představami utváří. 


Dnes mám pro vás recenzi na autobiografii Narozen v modrý den 



Autobiografický příběh matematického génia, který se rozhodl žít "jako normální člověk" a pomáhat lidem vyznat se v mysli osob s autismem. 
Myšlenkové pochody natolik neobyčejné, že umožňují představovat si čísla a slova jako barvy, tvary, struktury. Autor díky tomu dokázal psát bez znalosti abecedy, na střední škole jako jediný excelovat v šachových soutěžích a zapamatovat si 22 514 desetinných míst čísla π. Jeho paměť dodnes fascinuje nejen lékaře, ale také lidi okolo něj. Kniha Narozen v modrý den však víc než mimořádné Danielovy schopnosti odhaluje čtenáři praktickou stránku jeho života a ukazuje, co všechno musí překonat. 
Autor svůj příběh vypráví od raného dětství, až do premiéry dokumentu Braiman v roce 2005, pro který absolvoval několik výzkumů zaměřených na analýzu jeho mimořádných dovedností. To, co je pro nás naprosto běžné, autor líčí ze svého vlastního pohledu, díky čemuž se pro čtenáře kniha stává naprosto výjimečnou. Vyrůstání v početné rodině, komunikace se spolužáky, jízda hromadnou dopravou, výlet k moři nebo první láska – to všechno v Danielovi vyvolávalo nevšední emoce a pocit jinakosti. 
Kniha Narozen v modrý den je nejen velmi čtivá, ale také nenuceně poučná. Autor nijak nezastírá svůj talent na matematiku a jazyky, zároveň však čtenáře vyvádí z představy bezstarostného génia. Otevřeně líčí stinné stránky Aspergerova syndromu, kterým v knize věnuje mnohem víc prostoru než popisu svých schopností. Ukazuje svou posedlost řádem a chybějící schopnost socializace, což ovlivnilo běžné maličkosti. Pozoruhodné je také to, jak Daniel vnímá svou výjimečnost – nemá tendence na nikoho dělat dojem, ale pokorně přimět lidi pochopit myšlenky savantů a zvýšit tak toleranci nejen k těm, kteří trpí poruchou autistického spektra, ale také ke všem, kteří se něčím liší od ostatních. 
Přestože mi téma autismu není cizí, byla pro mě kniha Narozen v modrý den zajímavá a poutavá. Za mě je to skvělé čtení, které si zaslouží pozornost. Hodnotím plným počtem hvězdiček. 



Daniel Tammet (nar. 1979) je britský spisovatel, překladatel a podnikatel. V dětství mu byl diagnostikován Aspergerův syndrom a také velmi vzácný savantský syndrom. Tammet je schopen se za týden naučit cizí jazyk a projevuje extrémní matematické nadání. O svých životních zkušenostech napsal román, básnickou sbírku a několik esejů. Kromě psaní a překládání se živí provozováním jazykové agentury a jako příležitostný řečník.

14 komentářů:

  1. Nikolko, moc děkuji za báječnou recenzi na knihu. Zaujala mně a už jsem si knihu poznamenala, abych se po ní podívala.
    Měj hezké májové dny. 🌸🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mě těší, Alenko. Doufám, že se ti bude taky líbit.
      Hezké májové dny i tobě. 🙂

      Vymazat
  2. Zní to zajímavě,také jsem si napsala.Já to hlavně předkládám vnučce.
    Nikolko,měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bylo to velmi zajímavé. Knížku si určitě přečtu znovu.
      Hezký den, Jituško. 🙂

      Vymazat
  3. Nikolko, zdravím. Určitě zajímavé čtení, v příbuzenstvu máme také autistu. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  4. Tohle musí být velmi zajímavá kniha. Nikolko, děkuji za recenzi a přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To byla. Jsem ráda, že jsem si ji přečetla. Byla opravdu zajímavá a velmi dobře se četla.
      Hezký den, Helenko. 🙂

      Vymazat
  5. Aspergerův syndrom mě zajímá i z profesního hlediska, díky za skvělý knižní tip, Nikolko!

    OdpovědětVymazat
  6. Super recenze, knížka zní zajímavě :).

    OdpovědětVymazat
  7. Zajímavé čtení. Mám v oblibě knížky z nakladatelství Host. Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Knížka se mi moc líbila. 🙂Nakladatelství Host mám taky ráda.
      Hezký den, Evi.

      Vymazat

Novinky v naší knihovně - březen

Dnes se s vámi podělím o novinky, které doplnily naší knihovnu v březnu. Mám tu pár knih z Black Friday, který probíhal na Knihy Dobrovský. ...