čtvrtek 9. února 2023

Charles Dickens - Vánoční koleda

KLASICKÝ
PŘÍBĚH CHARLESE
DICKENSE OPĚT OŽÍVÁ
V KRÁSNÉM NOVÉM
VYDÁNÍ


Lakomého a bezcitného obchodníka
Vydřigroše na Štědrý den večer navštíví tři duchové
Vánoc. První ho vezme do doby jeho dětství  a mladí, 
což zapůsobí na lakomcovu  citlivou stránku. Druhý, 
duch současných Vánoc, mu ukáže tři různá místa
s cílem vyvolat v něm pocit zodpovědnosti. A třetí, 
duch budoucích Vánoc, mučí Vydřigroše strašnou
vizí budoucnosti, jaká ho čeká, pokud se nepoučí
z toho, co viděl, a nezmění se. 


Vánoční koleda zůstává stále populární
a dočkala se mnoha filmových, 
operních a dalších adaptací. 


Dnes mám pro vás recenzi na klasickou povídku Vánoční koleda



Dlouho jsem přemýšlela, jestli tuto recenzi psát, neboť Vánoční koleda je natolik známá, že ji četl snad každý. Ale kdyby přece někdo tuto povídku neznal, třeba ji právě objeví.
Hlavní postavou je pan Ebenezer Vydřigroš, starý, hamižný skrblík. Nemá rád lidi a o Vánocích zvlášť. Vánoce jsou pro něj zbytečná ztráta času a peněz, kolem kterých se točí celý jeho svět. Právě v této době mu jeho synovec přichází popřát šťastné svátky a pozve jej do svého domu na sváteční večeři. Ebenezer ho s nevolí vyhodí a stejně tak i výběrčího příspěvků pro sirotky.
Bezcitně se chová také ke svému písaři, jehož zaměstnává. Bob Rastr pracuje i na Štědrý den a Vydřigroš nechápe, že by chtěl dřív odejít z práce, aby si mohl užít svátky s rodinou. Nakonec mu to dovolí, ale nezapomíná zdůraznit, že ho zítra brzy ráno očekává. 
Téhož večera, když se Vydřigroš dostane domů, jej navštíví duch jeho zesnulého společníka Jakuba Vodrala, táhnoucí za sebou dlouhé, těžké řetězy, kterými platí za své hříchy. Vodral informuje Vydřigroše o  návštěvě tří duchů, avšak jakmile zmizí, Ebenezer to považuje za pouhý sen...
Jako první jej navštíví Duch minulých Vánoc, který ho vezme zpět do minulosti. Ukáže mu jeho šťastné dětství, vrátí mu vzpomínky na jeho sestru, na jeho přátelé, na dobu, kdy chodil do učení, veselé večírky a na jeho první lásku. Za čas začal Vydřigroš upřednostňovat peníze před přednostmi srdce, a tak láska v jeho životě místo nenašla.
Jako druhý jej navštíví Duch současných Vánoc. S ním Ebenezer navštíví chudé části londýnských ulic a dovolí mu nahlédnout do domácnosti jeho písaře, který slaví svátky s rodinou. Jedno dítko, malý Tynýnek, je vážně nemocné, rodina však nemá peníze, aby se chlapec mohl léčit. I přes to Bob každoročně připíjí svému zaměstnavateli na zdraví. 
Dál ho duch zavede do domu jeho synovce, kde, jak se ukáže, se snaží také on strýce zastávat před příbuznými. A nakonec mu duch představí dvě zubožené děti, jedno je Bída, druhé Nevědomost, které se má vyvarovat. 
Třetí návštěvník je Duch budoucích Vánoc. Ten Ebenezerovi ukáže muže, který právě zemřel. Sám a bez rodiny. Nikomu neschází, protože žil špatný život, za což mohla jeho hamižnost a lakota. A také jeho srdce z kamene.
Dál ho duch zavede k Bobovi, v jehož domě je smutno, protože Tynýnek své nemoci podlehl. A nakonec mu duch ukáže, kdo byl ten muž, který zemřel sám... Poučí se Ebenezer, nebo se naplní vize třetího z duchů? 
Vánoční koleda je nejen inspirativní, skrývá v sobě také poselství. Za mě je to skvělé čtení, ideální na předvánoční čas, nebo jako dárek pod stromeček. Vřele doporučuji a hodnotím plným počtem hvězdiček.

24 komentářů:

  1. Nikolko, Vánoční koledu jsem četla kdysi hodně dávno a teď jsem si jí po přečtení báječně zpracované recenze připomenula.
    Moc děkuji a přeji hezké dny. 💓🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rádo se stalo, Alenko. 🙂 Vánoční koleda je opravdu krásná - máme doma ještě jedno vydání.
      Hezké dny. ❤

      Vymazat
  2. Ahoj Nikolko, Vánoční koledu mám doma a mám tuhle knížku moc ráda. Vánoční koledou z pera Charlese Dickense se také inspiroval Youri Vámos, choreograf baletu Louskáček - Vánoční příběh. Zdraví Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Leni, i já ji mám moc ráda. O Louskáčkovi vím, ale nečetla jsem ho. Třeba se ke mně taky jednou dostane. 🙂
      Hezký den.

      Vymazat
  3. To je moc hezká knížka a pokud si ji neodneslo některé z vnoučat měla bych ji mít doma.Hodně jsme si ji četly.
    Nikolko,měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je. Máme doma ještě vydání z roku 1998, taky krásně ilustrované a často čtené. Tohle je kniha, ke které je radost se vracet. 🙂
      Hezký den, Jituško!

      Vymazat
  4. Viděla jsem divadelní zpracování a moc se mi to líbilo. Knížka musí být taky pěkná. Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To muselo být hezké. Věřím, že by se vám líbila i knížka. 🙂

      Vymazat
  5. Klasika v krásném vydání!
    Nikolko, přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, v knihovně jsem ji nechala vystavenou - je krásná, tak je podle mě škoda, aby byla nejde v řadě s ostatními. 🙂
      Hezký den, Helenko.

      Vymazat
  6. Viděla jsem jen film a moc se mi líbil. Knihu si chci též koupit, ale nevím, zda přesně v tomto vydání.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Obojí je moc pěkné, a tak věřím, že by se ti kniha líbila. 🙂

      Vymazat
  7. Tenhle příběh mám moc ráda, nejvíc mě asi oslovil animovaný film s Jimem Carreym a knížka Disney. Dostala jsem ji v dětství a Vánoční koleda tam byla krásně zpracovaná, poté byla i zfilmovaná s Disney postavami :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem viděla dvě zpracování - jedno filmové, druhé animované. Každé z nich je za mě povedené. 🙂

      Vymazat
  8. Tento pribeh sme dostali jedneho dna na anglictine ako povinnu literaturu. Pristupovala som k nemu skepticky ako k vsetkemu, co musim urobit a nechce sa mi. Ale napokon sa mi pacil a uznavam, ze patri k jednym z najinspirativnejsich pribehov, ake poznam :) Krasny clanok. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nechuť číst povinnou četbu měl ve škole asi každý. Myslim si, že ke klasické literatuře si musí najít cestu každý sám. Pamatuji si, že jsem na Vánoce před tak osmi lety, dostala od sestry povídkovou sbírku Démon zvrácenosti od Edgara Allana Poea a zalíbil se mi nejen jeho styl, ale i klasická díla samotná. 🙂

      Vymazat
  9. Povídku znám, ale nečetla jsem ji :). Třeba se do ní někdy během Vánoc pustím :). Pěkná recenze :).

    OdpovědětVymazat
  10. Musím se přiznat, že knihu jsem nečetla a neviděla ani žádné filmové zpracování. Myslím, že jednou jsem koukala na nějakou animovanou pohádku Vánoční koleda (je to možné?) a docela mě děsil nějaký chlap a celkově to byla zrovna nějaká nehezká scéna, že jsem to vypnula :D Asi bych tomu měla dát šanci. :-)

    http://www.jancahala.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Možné to je, Jani. 🙂 Nejspíš jsi viděla animovanou adaptaci z roku 2009. Ta je za mě pěkná, z dětství si pamatuji filmovou Vánoční koledu z roku 1999, na kterou jsem se ráda dívala pokaždé, když se v televizi objevila. 🙂

      Vymazat
  11. Vánoční koledu mám moc ráda. Je to také asi jediná knížka, kterou jsem četla i v angličtině. Myslím, že tohle z kurzu jen tak nevyjde :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky myslím. Za mě je to jeden z nejhezčích vánočních příběhů. 🙂

      Vymazat
  12. Příběh mám moc ráda, ale znám ho jen jako filmové zpracování, knížku jsem nečetla. Tohle zpracování se mi ale moc líbí :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Třeba si jednou přečtěte i knížku. A třeba právě tohle krásné vydání. 🙂

      Vymazat

Brzy na knižních pultech

Máme tady květen a spolu s ním tipy na čtení. Pojďme se podívat, co vychází. Začnu českou současnou literaturou - Svátek hada . Thriller Všu...