středa 9. listopadu 2022

Agatha Christie - A pak nezbyl žádný

Důmyslné spojení zdánlivě nevinné 
říkanky s vražednou zápletkou, 
dovedené k nepřekonatelnému vrcholu:
detektivka z roku 1939, vydávaná
v češtině doposud pod titulem 
Deset malých černoušků,
vychází v novém překladu. 

Do moderního sídla na osamělém ostrově se sjíždí několik hostů. U večeře se dozvídají děsivou pravdu o tom, proč sem byli pozváni: desítka přítomných včetně sluhy a kuchařky zde má stanout před tváří spravedlnosti. A ta s nimi účtuje – den co den ubude na stole v jídelně figurka a s ní vyhasne život některého obviněného. Nikdo jiný na ostrově není. Vraždí tedy jeden z nich...


Dnes mám pro vás recenzi na detektivku A pak nezbyl žádný



Jedna z nejlepších detektivek královy zločinu, kterou doposud čtenáři znali jako Deset malých černoušků, nyní vychází v novém překladu pod titulem A pak nezbyl žádný.
Do luxusního sídla na opuštěném ostrově zvaném Vojákův ostrov se sjíždí několik hostů. Soudce Lawrence Wargrave – nyní v penzi, nová sekretářka a učitelka tělocviku Vera Claythornová, kapitán Philip Lombard, stará panna Emily Brentová, generál McArthur, doktor Armstrong, bohatý mladík Tomy Marston, někdejší policista pan Blore a nakonec manželský pár pan a paní Rogersovi, kteří se mají starat o potřeby hostů.
V úvodu knihy autorka postupně seznamuje čtenáře s hlavními postavami, kterým věnuje vždy jednu kapitolu. Získáváme tak informace o lidech různého charakteru, kteří míří na krásné, přesto tajemné místo, které vlastní neznámo kdo. 
Při večeři z hostů opadává počáteční ostych a přátelsky si spolu povídají. Zdá se, že všichni mají jedno společné – podivné pozvání na týdenní pobyt v luxusním sídle daleko od všech a zcela zdarma. Netuší však, že je jejich osud zpečetěn a žádný z nich se z ostrova nevrátí živý. Každý  stane před tváří spravedlnosti za vraždu, kterou spáchali, avšak tak dokonale, že nikdy nebyli potrestáni. Od tohoto okamžiku začíná boj s časem a o holý život. 
První vražda vypadá jako sebevražda, avšak žádný z hostů nechápe, jaký k tomu mohl mít dotyčný důvod. S příchodem druhé vraždy v nich začínají hlodat pochyby. U třetí vraždy již není pochyb o tom, že vrahem je jeden z nich a jen čeká na vhodnou příležitost. Po vzoru známe říkanky, mizí ze stolu v jídelně figurka vojáčka a spolu s ní uhasíná jeden život za druhým...
Agatha Christie je mistrně svého řemesla. Už s první vraždou si čtenář láme hlavu kdo a jak ji spáchal, jak je možné, že se vyhýbá podezření. Spousta otázek a skvěle vykreslená tísnivá atmosféra, nutí číst dál a dál.
Dokonalá gradace napětí nekončí epilogem, jak by se mohlo zdát, ale "doslovem" v samotném závěru knihy, kde čtenář – pokud se tak nestalo v průběhu četby – dostane odpovědi na své otázky.
Ač jsem několikrát viděla adaptaci seriálu Až tam nezbyl žádný a pachatele si tak pamatovala, knihu jsem si neskutečně užila. Příběh začíná pozvolna, postupně je napínavější a napínavější, až se kniha stává neodložitelnou. Bylo to skvělé. Za mě tedy plný počet hvězdiček.



AGATHA CHRISTIE (1890–1976) patří k legendám tvůrců detektivek. Napsala téměř 300 děl včetně divadelních a rozhlasových her, psychologických próz, sbírky poezie, souboru básní, povídek pro děti a Vlastního životopisu. Slavná autorka ikonických postav žánru, Hercula Poirota a slečny Marplové, prožila dvě manželství (v roce 1919 se jí narodila dcera Rosalind), absolvovala cestu kolem světa a také několik archeologických výprav na Střední východ. Za své dílo obdržela v roce 1971 titul Dáma britského impéria. 

18 komentářů:

  1. Asi jsem četla.ale nejsem si jistá.Jednu dobu jsem Agathu hltala a mám i dost jejich knížek v knihovně.Docela mám chuť se k těm knížkám vrátit.
    Nikolko,děkuji za připomenutí

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se k nim taky ráda vracím. Mám radost, že některé starší teď postupně vycházejí znovu, tak si je vždy doplním. 🙂
      Mějte se hezky, Jituško.

      Vymazat
  2. Nikolko, Deset malých černoušků jsem četla. A.G. je klasika, super třída ! Díky za recenzi, zdravím Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem zatím poslední vydání nestihla. Když vyšlo loni tohle nejnovější, potěšilo mě to. 🙂
      Přeji ti hezký den, Leni.

      Vymazat
  3. Nečetla jsem, díky za recenzi. Měj se hezky.

    OdpovědětVymazat
  4. Kdysi jsem četla, jako asi většinu od ACH, ale klidně si něco zopakuji.
    Nikolko, přeji příjemné dny, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V tomto ročním období mi Agatha vždycky přijde vhod. 🙂
      Hezký den, Helenko.

      Vymazat
  5. Říkala jsem, že si od autorky přečtu více knih, protože zrovna Deset malých černoušků jsem četla a moc se mi to líbilo. :-)

    http://www.jancahala.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mě těší, já mám tuhle knihu taky ráda a jsem moc ráda, že mám konečně v knihovně vlastní výtisk. 🙂
      Měj hezký den, Jani.

      Vymazat
  6. Všimla jsem si, že je tato autorka celkem oblíbená :). Já akorát takové žánry nějak nečtu :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že by se ti líbila. Nejsou to žádné brutální detektivky, jak to dneska bývá. Autorčiny knihy se bez toho obejdou a jsou stejně dobré. 🙂
      Hezký den.

      Vymazat
  7. Až na tu zpackanou hyperkorektnost v názvu je to skvělý kousek, teď vysílali na ČT dvojdílný film, ten byl taky super :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je. Film jsem viděla v létě, taky se mi moc líbí. 🙂

      Vymazat
  8. Knihu jsem nečetla, ale jsem moc ráda, že tobě se líbila. Skvěle sepsaná recenze.

    Ketrin ~ Vnímej blog

    OdpovědětVymazat
  9. Hezky napsané, jsem ráda že se čtení líbilo...ráda na tomto základě doporučím

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, mám ráda detektivky a ty od Christie obzvlášť. 🙂

      Vymazat

Novinky v naší knihovně - březen

Dnes se s vámi podělím o novinky, které doplnily naší knihovnu v březnu. Mám tu pár knih z Black Friday, který probíhal na Knihy Dobrovský. ...