pondělí 25. dubna 2022

Rachel Joyceová - Obchodník s hudbou

"Někoho nemusíte vidět dvacet let a pořád ho budete milovat. Tomu vážně věřím."
Zasmál se. Vlastně se rozesmál tak, až musel předstírat, že dostal záchvat kašle. "Mluvíte z vlastní zkušenosti?"
I ona se zasmála. "Je mi teprve třicet, Franku. Budete se mě muset zeptat za dalších dvacet let."


Byl jednou jeden obchod s hudbou... Stojí v zapadlé anglické uličce a každý, kdo vstoupí dovnitř, tu najde desky všech žánrů, délek i kvality. Frank, jeho majitel, pro vás pokaždé vybere to pravé, ať už máte zlomené srdce nebo jste jenom právě zmokli. Frankův život poklidně plyne na vlně hudby a všedních dní, které tráví s ostatními obyvateli této uličky. Ale ačkoli má Frank dar empatie a citu pro to, co potřebují ostatní, on sám zůstává starým mládencem.
Jednoho dne omdlí před obchodem dívka. Frank a jeho přátelé se jí ujmou, ale jakmile se jí udělá lépe, zmizí. Všichni se ptají: "Kdo je ta dívka?" "Proč má zelený plášť?" "Odkud se tu vzala?" "A co ten její německý přízvuk?" Ale Frank neslyší... zamiloval se. Dívka se vrací a pomalu mezi nimi vzniká... láska? Má šanci na úspěch?


"Rachel Joyceová je skvělá v zobrazení lidskosti a Obchodník s hudbou není výjimkou. Je to radostná milostná píseň, plná naděje, laskavosti a smíchu."

Sarah Winmanová
– spisovatelka –




Dnes mám pro vás recenzi na román Obchodník s hudbou



Píše se rok 1988. Hudebnímu světu začínají pomalu vládnout CD disky, slibující nezničitelnost. Přestože se poškrábaná deska už nedá poslouchat, pokud milujete vinyl, těžko si budete zvykat na něco nového. Přesně tak to cítí Frank, majitel malého obchůdku s hudbou. Desky jsou celý Frankův život a pro každého zákazníka, který obchod navštíví, dokáže vybrat přesně tu desku, která potěší jeho srdce. Jen to jeho ještě lásku nepotkalo. Jedno dne před jeho obchodem omdlí mladá žena, Frankův svět se zcela mění. Kdo je Ilse? Tuhle otázku si klade nejen on, ale také jeho přátelé. Všichni se touží dozvědět, co je neznámá žena zač. Frank se musí vyrovnat s novými city, ale také s pokrokem technologie, který nejde zastavit. Dokáže zachránit desky a najít lásku?
Franka si oblíbíte díky jeho dobrácké povaze. Je to čtyřicetiletý muž s duší mladíka, který žije hudbou. Dokáže vybrat takovou hudbu, kterou zrovna potřebujete – prostřednictvím muziky dokáže vyléčit zlomené srdce, vrátil lásku vztahu, který vyhasíná, nebo jen tak potěšit duši zákazníka. Sám sobě však pomoct nedokáže. Je poznamenaný svéráznou výchovou své matky, která ho sice naučila milovat hudbu, ale nedokázala mu dát mateřskou lásku. Naštěstí má kolem sebe přátelé, kteří při něm stojí. 
Kniha se čte lehce a čas s ní poklidně plyne. Je to dojemný příběh, ve kterém autorka s citem a humorem píše o obyčejném životě svých hrdinů a překážkách, kterým musí čelit. 
Obchodník s hudbou je krásný a nevšední román o lásce a hudbě. Za sebe hodnotím plný počtem hvězdiček a vřele doporučuji. 



RACHEL JOYCEOVÁ je autorkou románu Nepravděpodobná pouť Harolda Frye (česky 2012), nominovaném na Man Booker Prize a vydaném ve více než 30. jazycích. Napsala také romány Perfect a Milostná píseň Queenie Hennessyové (česky 2018). Obchodník s hudbou (v originále The Music Shop, 2018) je její nejnovější knihou.
Pravidelně píše také pro rozhlas, pro stanici Radio 4 napsala více než 20 původních her, dramatizovala klasické i moderní romány a pro televizní stanici BBC napsala historický seriál. 
K psaní se dostala po dvacetileté kariéře divadelní herečky. Hrála hlavní role v divadlech jako The Royal National Theatre, The Royal Court nebo Cheek by Jowl. Obdržela také cenu Time Out pro nejlepší herečku. 
Rachel Joyceová žije v Gloucestershiru se svým mužem a čtyřmi dětmi. 




16 komentářů:

  1. Musím uznat, že kniha má zajímavý příběh a zatím jsem o ní neslyšela. Já teď čtu hodně Julii Caplin, do jejíchž knížek jsem se zamilovala, nicméně na blogu teď vyšla recenze na Půlnoční knihovnu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem se s podobnou knihou ještě nesetkala. Moc se mi líbila všechna ta hudba, kterou jsem mohla během čtení poslouchat. Samotná kniha se mi taky moc líbila. 🙂
      Tu sérii, o které píšeš určitě časem zkusím - těm nadšeným recenzi se nedá odolat.
      Děkuji za návštěvu a přeji ti hezký den.

      Vymazat
  2. Super recenze, vypadá to na pěknou knihu :)

    SmileThess

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Byla moc pěkná a příjemně se četla.
      Hezký den. 🙂

      Vymazat
  3. Četla jsem a moc se mi líbila.
    Nikolko,měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem moc ráda, že se vám kniha taky líbila, Jituško. Časem si ji ráda přečtu znovu.
      Mějte hezký den. 🙂

      Vymazat
  4. Ahoj Nikolko, tuto knížku jsem viděla u naší Jani, musím ji poprosit o půjčení. Posílám pozdrav. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Leni, určitě se ti bude líbit. Pokud si vzpomeneš, budu ráda, když se se mnou podělíš o své dojmy.
      Moc tě zdravím a přeji ti hezký den. 🙂

      Vymazat
  5. Nikolko, děkuji za skvělý tip. Tohle je přesně kniha pro našeho Adama, muzikanta tělem i duší...
    Měj hezký den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rádo se stalo, Helenko. Příběh to byl pěkný, nevšední a hudba, kterou jsem velmi ocenila, byla příjemnou kulisou během čtení.
      Měj hezký den. 🙂

      Vymazat
  6. Tak to moc děkuji za tip na knížku, zaujala mě :).

    OdpovědětVymazat
  7. O knize vím, ale obálka mě tenkrát nezaujala a po přečtení anotace jsem si řekla, že knihu zatím číst nepotřebuji :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně se zase obálka moc líbí - škoda, že jsem ji tentokrát nestihla vyfotit. Myslím, že se k příběhu hodí. A knížku samotnou jsem nejspíš taky četla ve vhodnou chvíli, protože jsem si ji opravdu užila.
      Přeji ti hezký den. 🙂

      Vymazat
  8. "Frank se musí vyrovnat s novými city, ale také s pokrokem technologie, který nejde zastavit" - a dnes vinylové desky se znovu vydávají a estéti je kupují, protože prý analogový signál má priot digitalizovanému něco navíc.
    Ovšem s city je to mnohem složitější než s deskami a technologiemi :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsme měli doma pár desek. Teď už je není kde přehrávat. Máme doma spoustu CD, já osobně je nezavrhuji - naopak, i v době aplikací, kde je hudby kolik chci, si je pořád kupuji.
      To ano. 🙂

      Vymazat

Joanna Quinnová - Velrybí divadlo

Cristabel zvedne klacík. Dobře jí padne do ruky. Spolu s ostatními obyvateli domu je na zahradě a čeká na otce, který se má vrátit i s její ...