neděle 19. září 2021

Jennifer Nivenová - Všechny malé zázraky

Když Finch
potkal Violet,
život najednou začal
dávat smysl..




"Jen jsem tam seděla," řekla Violet. "Na zábradlí. Nevylezla jsem sem proto, abych..."
"Můžu se tě na něco zeptat? Myslíš, že existuje něco jako perfektní den?"
"Cože?"
"Perfektní den. Od začátku do konce. Den, ve kterém se nestane nic strašnýho, nebo smutnýho, nebo prostě jen obyčejnýho. Myslíš, že je to možný?"
"Nevím."
"Už jsi někdy takový zažila?"
"Ne."
"Já taky ne, ale snažím se o to."
Zašeptá: "Díky, Theodore Finchi..." Naklání se ke mně, políbí mě na tvář a já cítím květinovou vůni jejího šamponu. Říká mi do ucha: "Jestli to někdy někomu prozradíš, tak tě zabiju." Pak vezme boty a pospíchá pryč...



Strhující příběh o hledání
a (ne)nalézání, o lidských 
předsudcích, přátelství 
a první lásce 



Theodora Finche fascinuje smrt. Neustále přemýšlí nad způsoby, jak by se mohl zabít. Ale pokaždé ho něco – bez ohledu na to, jak je to zdánlivě bezvýznamné – nakonec zastaví. 

Violet Markeyová zase žije pro budoucnost – upíná se k dokončení střední školy a k momentu, kdy bude moct opustit rodné městečko v Indianě. To jí totiž až příliš bolestně připomíná nedávnou tragickou smrt její sestry.
 
Když se ti dva potkají na římse školní zvonice, není ale docela jasné, kdo koho vlastně bude zachraňovat. 
Finch je obyčejný kluk, až na to, že trpí bipolární poruchou. Violet je obyčejná holka, až na to, že Finchovi přijde úplně neobyčejná. Ty dva svede dohromady školní projekt, jehož cílem je objevovat „krásy Indiany“, a oba přitom učiní zajímavé objevy. Finch zjišťuje, že jen s Violet může být sám sebou – podivínským, přemýšlivým, ale zároveň zábavným a originálním; a že není až takový blázen, za jakého ho ostatní považují. Violet zase zapomene počítat dny do konce školy a konečně začíná znovu žít. Jenže zatímco Violetin svět se rozrůstá a získává nové barvy, Finch se propadá do temnoty deprese.



Dnes mám pro vás recenzi na román Všechny malé zázraky.



O okamžicích, které bychom si měli zapamatovat, o přátelství, první lásce, psychické nemoci, sebevraždě, smrti a o předsudcích. O tom vypráví román Všechny malé zázraky americké spisovatelky Jennifer Nivenové, který u nás poprvé vyšel na podzim roku 2015. Ač se jedná o knihu určenou mladým čtenářům, za sebe ji vřele doporučuji také dospělým. 
Našimi hlavními hrdiny jsou dva sedmnáctiletí studenti Violet a Finch. Jednoho dne se setkávají na římse školní zvonice, s úmyslem zabít se – v tu chvíli není jasné, kdo koho zachraňuje. Dohromady je svede školní projekt, v rámci kterého společně objevují krásy Indiany.
Dřív byla Violet obyčejná dívka – roztleskávačka, oblíbená mezi přáteli a nadšená blogerka. Když však přišla při autonehodě o sestru, vše se změnilo. Violet nehodu přežila, ale se smrtí své sestry se nedovede smířit a viní sebe samu. Finch je kluk, který nemá moc přátel, chová se impulzivně, nálada se mu mění z minuty na minutu a neustále přemýšlí o smrti a sebevraždě. Finch trpí bipolární poruchou. Oba mladí lidé si k sobě postupně hledají cestu a vzniká mezi nimi silné pouto. 
Smutný, přesto krásný příběh, místy vtipný, plný citu a pocitů. Kniha je psaná velmi čtivě, přesto ve čtenáři zanechává emoce a nutí jej, zamyslet se.  Oceňuji, že čtenář není nucený plakat za každou cenu. Neznamená to však, že vám slza neukápne. Příběh Finche a Violet se zkrátka dotkne vašeho srdce. 
V doslovu pak autorka, která doposud psala naučnou literaturu, píše, co ji vedlo k tomu, aby vznikly Všechny malé zázraky. Píše také o tom, jak je důležité, nebát se o svém problému mluvit a najít odbornou pomoc. 
Ač je to smutný příběh, přesto mají Všechny malé zázraky své kouzlo. Knížka se mi moc líbila, ač už nepatřím mezi cílovou věkovou skupinu. Hodnotím plným počtem hvězdiček a vřele doporučuji.



Jennifer Nivenová je bestsellerová autorka New York Times. Napsala čtyři romány pro dospělé: American Blonde, Becoming Clementine, Velva Jean Learns to Fly  a Velva Jean Learns to Drive. Je také autorkou tří populárně naučných knih: The Ice Master (č. Ledová pustina 2001), Ada Blackjack a Aqua Net Diaries, monografie o jejích zkušenostech ze střední školy.
Všechny malé zázraky jsou Jennifeřinou první knihou určenou pro mladé čtenáře a těší se velkému ohlasu z řad čtenářů i kritiků. Práva se prodala již do 35 zemí. Příběh Violet a Finche je o hledání a (ne)nalezení, o lidských předsudcích a první lásce... ale také o diagnóze jménem bipolární afektivní porucha a o tom, jak ovlivňuje každodenní život.
Jennifer vyrůstala v Indianě, nyní žije se svým snoubencem a třemi literárně nadanými kočkami v Los Angeles, které je stále jejím oblíbeným místem pro toulky. 

12 komentářů:

  1. Podle popisu vypadá knížka zajímavě, líbí se mi to propojení psychické nemoci s nadějí, to setkání dvou úplně odlišných lidí, to je fajn námět :) Jen si nejsem jistá, jestli by to pro mě nebylo moc depresivní čtení :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Možná, že někomu to může připadat depresivní, to ano. Mně to přišlo jako velmi smutné, ale krásné.

      Vymazat
  2. Nikolko, zdravím a děkuju za představení další knízky. Jen teď takové věci nemůžu prostě číst. Měj se hezky. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  3. Nikolko, díky za recenzi, ale ani já bych si takové čtení nevybrala. Ale je dobré o knize vědět.
    Přeji příjemný večer, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I já se bála, že to bude příliš depresivní, ve skutečnosti je to vtipné i smutné, ale krásně a citlivě napsané.
      I tobě hezký večer.

      Vymazat
  4. Knihu znám, dávala jsem si na stranu v práci již několikrát, ale stejně jsem nebyla schopná se ke knize dokopat. Mám ji na seznamu, takže si ji určitě někdy přečtu. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nejdřív jsem ji taky odkládala, pak jsem ji přečetla a letos se k ní vrátila. 🙂

      Vymazat
  5. Nikolko, moc děkuji za zajímavou recenzi. Nejsem si jistá, zda bych byla schopná jí číst, aniž bych nebrečela. Čím jsem starší, tím věcí mě dojímá.
    Přeji hezké podzimní dny. 🍀🍂

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem si pobrečela. I vám přeji hezké podzimní dny. 🙂

      Vymazat
  6. Děkuji za recenzi, i když si knihu asi nepřečtu, slzičky si šetřím pro výjimečné příležitosti. Krásný zbytek víkendu přeji :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rádo se stalo, i tobě hezký zbytek víkendu. 🙂

      Vymazat

Novinky v naší knihovně - březen

Dnes se s vámi podělím o novinky, které doplnily naší knihovnu v březnu. Mám tu pár knih z Black Friday, který probíhal na Knihy Dobrovský. ...