pátek 19. března 2021

Tom Hanks - Neobvyklý typ (Něco málo povídek)

"Četba povídkové sbírky 
Toma Hankse ve mně vyvolává 
stejný úžas, jako kdybych zjistila, 
že Alice Munroová je také 
největší herečkou naší doby."


Ann Patchettová




Sbírka sedmnácti povídek oscarového herce Toma Hankse je ve všech ohledech různorodá. Díky autorovi se setkáváme s plejádou pečlivě propracovaných postav, sledujeme jejich osudy zasazené do nejrozličnějších míst (dokonce i mimo tuto planetu) a časů (v jednom příběhu se také přímo časem přesunujeme).
Hanks proslul svým oduševnělým a procítěným herectvím - a tytéž kvality vnáší do své literární prvotiny. Je vtipný, ale umí přejít k melancholii; píše lehkým perem, ale dotýká se velkých témat. Je zjevné, že se svými postavami žije, a snad právě proto mu čtenář věří, podléhá a užívá si každou větu. 
Je lhostejné, jestli právě čtete povídku o soužení válečného veterána, o vášnivém milostném vzplanutí dvou přátel, nečekaném objevu mladého nadšeného surfaře nebo o sloupkaři z maloměsta, který starosvětsky komentuje moderní svět. Každý příběh nás přenese do zcela jiného světa, jedno je jim však společné: nevyslovené připomenutí, že i když zdánlivě stojíme nohama pevně na zemi, je dobré mít na zřeteli, že země umí být zrádně vratká. 



Dnes mám pro vás recenzi na povídkovou sbírku Neobvyklý typ.



Jestliže se na přebalu knihy objeví jméno někoho známého, pak tento titul nejspíš nikomu neunikne. Troufám si tvrdit, že pokud jde o Toma Hankse, platí to dvojnásob. Věřím, že jeho příznivci (mezi které patřím i já) o knize minimálně vědí, možná ji četli. Možná byli jako já zvědaví, zda je pan Hanks stejně talentovaný spisovatel, jako je herec. Jistě se najdou i tací, kteří budou knihu kritizovat či se dokonce ptát, jestli by se vůbec vydala, kdyby ji nenapsala celebrita. Ale to autor nemá zapotřebí, neboť slavný už je. 
Neobvyklý typ představuje pestrou škálu delších i kratších povídek. Jsou to příběhy různých lidí z různého prostředí, rovněž skladba ani grafika jednotlivých povídek není jednotvárná. Výsledek je poutavý po všech stránkách. A není se čemu divit – vždyť jako herec ztvárnil spoustu skvělých rolí. A tytéž kvality teď předal i své první knize. 
Několik věcí různorodost povídek spojuje. Je to například láska k životu a lidem, káva, která nechybí v žádném příběhu, a nesmím zapomenout na psací stroje. Autor je vášnivých sběratelem psacích strojů, a tak jednotlivé povídky psal právě na nich. Každá z povídek je tedy doplněna černobílou fotografií konkrétního psacího stroje. Knize to dodává nostalgické kouzlo časů dávno minulých. 
Kouzlo minulých časů prostupuje i několika povídkami. Čtenář v knize nenajde žádné akční a dramatické scény. Na své si přijdou spíše ti, kteří si při čtení chtějí odpočinout. Klid a pohoda tady dýchá z každé stránky. 
Co se postav týče, autorovi se jejich charaktery podařilo vykreslit na výbornou. Jako herci jsem mu uvěřila zatím každou postavu, kterou jsem jej viděla ztvárnit – umí se s ní ztotožnit. Není tomu jinak ani v jeho knize. Postavy a jejich osudy, vám ožívají přímo před očima. 
Sbírka povídek Neobvyklý typ dokazuje, že její autor je nejen vynikající herec, ale také spisovatel. Tom Hanks umí velice poutavě vyprávět, nechybí mu smysl pro humor a dokáže skvěle popsat prostředí i postavy jednotlivých povídek. 
Pevně věřím, že to nebude naposled, co se s Tomem Hanksem setkáme na stránkách knih. Do té doby plný počet hvězdiček jeho prvotině. 



TOM HANKS se narodil roku 1956 do rodiny s portugalskými a anglickými kořeny. Jeho herecká kariéra začala v divadle, ale od roku 1979 se věnuje výhradně filmu. Má na svém hereckém kontě bezpočet rolí, jejichž výčet by si vyžádal mnohem větší prostor, než skýtá knižní záložka, a tak zmíníme jen dvě, za které získal Oscara: Foresta Gumpa a právníka Andrewa v dramatu Philadelphia.
Tom Hanks je také režisérem, producentem... a vášnivým sběratelem psacích strojů. A právě na jednotlivých exponátech ze své sbírky napsal svou literární prvotinu, Neobvyklý typ, jejíž český překlad vydává nakladatelství Domino. 

10 komentářů:

  1. Nikolo, Toma Hankse mám moc ráda a netušila jsem, že je i spisovatelem.
    Děkuji za info a přeji hezký víkend, Helena

    OdpovědětVymazat
  2. Nikolko, až doteď jsem netušila, že je Tom Hanks také spisovatel. Je to můj oblíbený herec. 👍💓
    Hezké dny a děkuji za rozšíření obzorů. 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, ani já netušila, že píše, dokud jsem tuto knihu nedostala dárkem. Polovinu jsem četla už je tomu pár let, teď jsem si řekla, že ji přečtu znovu.
      Není zač, hezké dny i vám. 🙂

      Vymazat
  3. Toma Hankse mám moc ráda nejen jako herce, ale hlavně jako člověka. O knížce jsem slyšela a až bude možnost, určitě si ji přečtu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem na tom stejně. A ta kniha bodla. Třebaže se z některých povídek tak trošku vytratila pointa, bylo to skvělé čtení. 🙂

      Vymazat
  4. Jako herce ho znám, líbí se mi jak hraje, ale jako spisovatele ho vůbec neznám

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně se kniha moc líbila, věřím, že by se líbila i vám - Hanks je skvělý herec, ale umí také dobře psát. Čas strávený s jeho knihou byl příjemný.
      Hezký den. 🙂

      Vymazat
  5. Vůbec jsem netušila, že Tom Hanks píše i povídky :) Díky za recenzi, knížku bych si ráda přečetla, musím se podívat do elektronického katalogu, jestli ji mají u nás v knihovně :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to opravdu milá kniha. Budu se těšit na tvou recenzi. 🙂

      Vymazat

Jenny Haleová - Střípky z moře

"Klíčem ke šťastnému životu  je nenechat nikdy nic nevyřčeného nebo nedokončeného." Svatební koordinátorka Lauren se jednoho dne r...