sobota 10. října 2020

J. P. Delaney - Dokonalá manželka

"Tenhle román jsem zhltla na posezení." 
- C. J. TUDOR, autorka KŘÍĎÁKA a JÁMY 




"Měla jsem sen, že jsi mě požádal o ruku. Bylo to hrozně živé." Uvědomíš si, že za to asi můžeš vděčit narkóze, protože dělá všechno barvitější. Připomene ti to repliku z jedné divadelní hry. Jak to jenom bylo? Slova ti chviličku unikají, potom jako by tě v hlavě něco píchlo a vzpomeneš si: 

... když se vzbudím, pláču, jak moc se mi chce zase snít. 

Timovi se znovu zalijí oči slzami. 

"Vždyť to dobře dopadlo," připomeneš mu. "Všichni tři jsme přežili a na ničem jiném nezáleží, ne?" 

"Já nejsem smutný," uklidňuje tě s úsměvem. "Přímo naopak. Lidi pláčou i štěstím." 

To samozřejmě víš, ale i přes bolest a sedativa uhodneš, že Timovy slzy mají jiný důvod než radost a úlevu. Přišla jsi snad o nohy? Pokusíš se jimi zahýbat a ucítíš, že se pod pokrývkou pomaličku a ztěžka posunuly. Díkybohu. 

Tim vypadá, že právě dospěl k nějakému rozhodnutí. 

"Lásko, musím ti něco říct," zašeptá a vezme tvou ruku do dlaní. "Nebude to pro tebe lehké, měla bys to však vědět hned. Nebyl to sen, ale nahrávka."



DOKONALÝ ŽIVOT. 
DOKONALÁ LÁSKA. 
DOKONALÁ LEŽ.



Když se vzbudí, bolí ji každičký kousek jejího těla a nepamatuje si, kdo je, kde se nachází, ani jak se tam ocitla. Hned ji proto napadne, že je v nemocnici - že měla těžkou nehodu. A pak si všimne muže sedícího vedle její postele. Říká, že je její manžel a ona se prý jmenuje Abbie, je nadaná umělkyně, vášnivá surfařka, milující matka a dokonalá manželka. A také jí tvrdí, že měla před pěti lety děsivou nehodu. Jen díky tomu, že je Tim vizionář, a díky obrovskému technickému průlomu byla přivedena zpět z propasti. 

Abbie je zázrakem vědy. 

Ovšem když se Abbie začnou vybavovat střípky vzpomínek, zjišťuje, že její předchozí život asi nebyl tak úžasný, jak jí manžel tvrdí... Může mu věřit? A co se vlastně před pěti lety stalo? 



Dnes pro vás mám recenzi na thriller Dokonalá manželka. 



Když se Abbie probudí, bolí ji celé tělo. Aby toho nebylo málo, neví, kde je, co se stalo, ani to, jak se jmenuje. Muž, který sedí vedle ní, tvrdí, že je její manžel, ona že je jeho dokonalá manželka, milující matka, ráda surfuje a je umělkyně. Před pěti lety měla nehodu, kterou přežila jen díky technologickému průlomu. Pak se však Abbie začnou vybavovat vzpomínky z minulosti - a ty se neslučují s tím, co jí manžel vypráví. 
Manžel Tim seznamuje Abbie s tím, co se stalo postupně. Abbie se po smrtelné nehodě mohla vrátit zpátky do života díky technologiím, kterými se Tim zabývá ve své firmě. Vytvořil robotickou podobu své ženy. Postupně jí nahrává vzpomínky, aby Abbie měla komplexní obraz svého života. 
Přestože se Abbie necítí ve své kůži a není jí vůbec dobře, vyrazí s manželem domů. Hlavou se jí honí spousta myšlenek, občas se vynoří nějaká vzpomínka. Na svůj život si zvyká pomalu. Věnuje se svému autistickému synovi, o kterého se doteď starala chůva. 
Když najde ve své knihovně schovaný telefon, který obsahuje spoustu podivných zpráv, uvědomuje si, že jí Tim něco tají. Co když se nejednalo o nehodu, ale byla zavražděna? Je možné, že manžel využil příležitosti, aby vytvořil lepší variantu své manželky?
Manželství Abbie a Tima působí dokonale - ona je krásná, ráda maluje, surfuje, výborně vaří a pečuje o nemocného syna. On je chytrý muž, který tráví v práci dlouhé hodiny a přesto si dokáže udělat čas, aby mohl být se svou rodinou. Každá rodina má však své problémy. A tahle není výjimkou. 
Chlap, který svou ženu miluje tolik, že se po její smrti rozhodne vytvořit její robotickou kopii - šílené, říkala jsem si. Tentokrát je autorova kniha tak trochu sci-fi - což moc nevyhledávám. Díky své zápletce si však zachovává prvky detektivky a thrilleru. 
Překvapivě mě to nakonec bavilo, ač podobné knihy skutečně nevyhledávám. Stejně jako předchozí kniha Věř mi, byla i Dokonalá manželka místy matoucí. Mrzí mě také, že jsem asi od poloviny tušila, kudy se bude čtení ubírat. Konec mě překvapit přeci jen dokázal. 
Pokud hledáte knihu, u které si odpočinete, pak je Dokonalá manželka přesně to pravé. Myslím si však, že její námět nesedne každému. Za sebe hodnotím čtyřmi hvězdičkami. 



J. P. DELANEY je pseudonym Tonyho Stronga, autora několika bestsellerů. Narodil se v roce 1962 v Ugandě, nicméně když mu bylo šest měsíců, rodiče se rozhodli vrátit do Velké Británie. V Oxfordu studoval anglickou literaturu, potom začal pracovat jako copywriter v Ogilvy and Mather, aby se následně stal kreativním ředitelem největší reklamní agentury ve Spojeném království. 

První knihu, kterou publikoval pod jménem J. P. Delaney, byla Ta přede mnou (The Girl Before, 2017). Mrazivý román, o němž například Lee Child řekl, že je to "zkrátka dokonalý psychothriller", vyšel ve více než 40 zemích. V roce 2018 vydal Ikar thriller Věř mi (Believe Me).

6 komentářů:

  1. Nikolko, tuto knihu jsem v létě také "zhltla" na téměř jeden zátah.
    Podobné to bylo i s dvěma předchozími knihami od tohoto autora.

    Každopádně mohu dalším čtenářům jen doporučit. 👍

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, i já si s touto knihou užila pár letních dní. Byla velmi čtivá, přesto za mě stále vede Ta přede mnou. ☺

      Vymazat
  2. Vskutku zajímavý námět knihy, nemyslím, že bych někdy něco podobného v knize viděla :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsme dvě - taky jsem se s ničím podobným nesetkala. :)

      Vymazat
  3. Od autora mám doma kniha Ta přede mnou, ale ještě jsem se k ní nedostala. Bohužel mě více láká podle anotací Dokonalá manželka :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tu přede mnou jsem zhltla téměř na jeden zátah. Na Dokonalou manželku jsem byla zvědavá - za mě má kniha zajímavý námět.

      Vymazat

Joanna Quinnová - Velrybí divadlo

Cristabel zvedne klacík. Dobře jí padne do ruky. Spolu s ostatními obyvateli domu je na zahradě a čeká na otce, který se má vrátit i s její ...