neděle 25. října 2020

Gilly Macmillanová - Chůva

 "Plná napětí a naprosto šokující závěr."

- Shari Lapena, AUTORKA HITŮ MANŽELÉ ODVEDLE A NĚKDO CIZÍ V DOMĚ 


Jocelyn zaječí a její matka okamžitě vyskočí z pohovky. Popelník spadne na zem a jeho obsah se rozsype všude kolem. Virginia popadne Jocelyn za paže a skloní se tak, že má obličej jenom pár centimetrů od dceřiny tváře. Oči má podlité krví a vlasy jí padají do obličeje. Jocelyn se snaží couvnout, ale matka ji svírá pevně. 
"Okamžitě toho nech! Hannah odešla a ty moc dobře víš, že to udělala kvůli tobě. Jsi zlobivá holka, Jocelyn, moc zlobivá. Není divu, že už se o tebe Hannah nechtěla dál starat."
"Ale já už budu hodná, slibuju. Jestli se Hannah vrátí, budu ta nejhodnější holčička na světě."
"Na to už je pozdě."
 



Malá Jo zbožňuje chůvu Hannah víc než svoji matku, a tak když jedné noci Hannah beze stopy zmizí, holčička je naprosto zničená.
O třicet let později se Jo vrací do rodičovského domu a je nucena čelit svému složitému vztahu s matkou. Jenže když jsou v jezeře na jejich pozemku objeveny lidské ostatky, Jo začne pochybovat o všem, o čem byla až dosud skálopevně přesvědčená. 
Pak když na dveře jejich domu zaklepe nečekaný host, Jo zažije další šok. Zoufale se snaží doplnit mezery ve svých nejasných vzpomínkách. Nezbývá, než přijít na to, co byla její chůva zač a proč zmizela. A především se musí rozhodnout, zda může věřit vlastní matce...
Chůva je temným a nepředvídatelným příběhem plným tajemství a klamu. Je to ďábelsky chytrý thriller, který nám připomíná, že někdy je mnohem snazší přijmout lež namísto kruté, bolestné pravdy.



Dnes pro vás mám recenzi na thriller Chůva.



Českému čtenáři se americká spisovatelka Gilly Macmillanová poprvé představila v roce 2016, kdy vyšla její prvotina Spálená obloha. Byla jsem  knihou nadšená. Jakmile vyšla Dokonalá, volba byla jasná. Dokonalá nebyla tak dokonalá, jak slibuje obálka, proto jsem raději vynechala Vyvrhela z loňského roku, o kterém dodnes nejsem až tak přesvědčená. Jakmile jsem si však přečetla anotaci Chůvy, bylo jasné, že se k autorce zase vrátím. A nelituji, protože je to skvělá kniha. 
Čtenáře dějem provázejí tři postavy - chůva  Hannah, Jocelyn a její matka Virginia. Malá Jocelyn měla chůvu už když byla ještě v břichu své matky, která dala na radu manžela a najala chůvu, jelikož oni byli lady a lord Holtovi - smetánka, která pořádá a navštěvuje různé večírky, na výchovu jejich dcery tak moc času nezbývá. Vůbec však netuší, jak právě tento krok vše změní...
Hannah vyrůstala v těžkých podmínkách. Proto vždy toužila po tom, aby si našla dobrou práci a střechu nad hlavou. Když získala místo chůvu u manželů Holtových, splnil se jí sen. Nemusela nic dělat. Jen pečovat o Jocelyn. Holčička si Hannah zamilovala, proto - když chůva jedno dne bez rozloučení zmizí, je jejím odchodem zničená. 
O třicet let později se Jocelen spolu se svou dcerkou Ruby, vrací na sídlo Lake Hall a musí čelit svému složitému vztahu s matkou. Žijí si docela poklidně až do doby, dokud se před prahem jejich domu neobjeví osoba, která jejich život obrátí vzhůru nohama...
Chůva si čtenáře získá od první stránky a nepustí jej až do samého konce. Autorka dokázala navodit skvělou, tajuplnou atmosféru. Když si myslíte, že víte všechno, autorka vás s další stránkou přesvědčí o tom, že je vše jinak. Dlouho jsem neměla tušení, jak si některé události vysvětlit. Postupem času jsem začínala chápat, avšak na konec jsem připravená nebyla.
Chůva je nejen skvělý thriller, je to také výborný psychologický román. Je to kniha plná napětí, které s každou stránkou nabírá na intenzitě, až vygraduje v šokující závěr. 
Pokud jste od autorky ještě nic nečetli, pak to rozhodně napravte - a můžete začít třeba právě Chůvou, která si podle mého právem zasluhuje plný počet hvězdiček. 



GILLY MACMILLANOVÁ vyrůstala ve Swindonu v anglickém hrabství Wiltshire a léta dospívání částečně prožila v severní Kalifornii. Studovala dějiny umění na Bristolské univerzitě a poté na Courtauldově  institutu umění v Londýně. Než založila rodinu, pracovala v The Burlington Magazine a v Hayward Gallery. Vyučovala obor fotografie na vyšších školách, v současnosti je spisovatelkou a matkou na plný úvazek. Žije v Bristolu s manželem a třemi dětmi. 
Gilly debutovala v roce 2015 psychothrillerem Spálená obloha, který bodoval na žebříčku The New York Times a byl nominován na prestižní Edgar Awards. Jejím druhým románem byla Dokonalá, potom u nás vyšel Vyvrhel a nyní si čtete záložku psychologického thrilleru Chůva.

10 komentářů:

  1. Vyvrhela jsem před nějakou dobou četla, dokonce by na něj někde na mém blogu měla být recenze, vybavuji si že se mi knížka líbila tak napůl. Tuto knížku jsem nečetla, ale vypadá to na dobrý psychologický thriller :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mrknu se, děkuji.
      A jo, je to dobré. Myslím, že to šlape na paty Spálené obloze. Chůva byla z mého pohledu minimálně stejně dobrá. :)

      Vymazat
  2. Chůvu jsem taky spletla a taky si mě získala od první stránky až do konce :)Pěkná recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že se ti knížka taky líbila. Bylo to skvělé čtení! :)

      Vymazat
  3. Po každé tvé recenzi mám chuť začíst se... nor prostě do všeho. :D To je dobře, potřebuji takhle motivující a inspirační blog. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To si snad ani nezasloužím. Děkuji za milá slova. :)

      Vymazat
  4. Tohle je žánr, který mám ráda. Knížku neznám, ale určitě se po ní podívám. Děkuji za krásnou a pro mně lákavou recenzi.

    OdpovědětVymazat
  5. Tak tenhle psychologický thriller se mi snad i líbí! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Můžu jen doporučit. Já jsem knížku rozhodně nečetla naposled. :)

      Vymazat

Brzy na knižních pultech

Máme tady květen a spolu s ním tipy na čtení. Pojďme se podívat, co vychází. Začnu českou současnou literaturou - Svátek hada . Thriller Všu...