čtvrtek 17. září 2020

J. P. Delaney - Věř mi

KDYŽ ČLOVĚK NOSÍ
MASKU MOC DLOUHO,
PŘIROSTE MU KE TVÁŘI..


Za daných okolností se totiž
chovám věrohodně, a to, 
jak zjistíte, nemá s lhaním 
nic společného. 


Na to, co pro Henryho 
dělám, dvakrát pyšná 
nejsem. Ale někdy jsem 
pyšná, jak dobře to dělám. 


"PŘESVĚDČIVÉ ČTENÍ"
- Booklist 


Na pár chvil se z člověka 
stane úplně jiná bytost. 
A je to ten nejkrásnější 
pocit na světě. 


"S takovým chlapem
 jste se ještě nesetkala. 
Myslím to vážně. 
Neobracejte se k němu zády. 
Nic mu nevěřte. 
Slibujete?" 



CLAIRE WRIGHTOVÁ 
RÁDA HRAJE JINÉ LIDI... 


Mladá ctižádostivá herečka Claire zoufale potřebuje práci a peníze, proto se rozhodne přijmou nabídku stejně tak amorální jako nebezpečnou - má být jakousi volavkou právnické firmy specializující se na rozvodové pře. Jejím úkolem je svést ženatého muže, vše zdokumentovat a důkazy posléze předat "podvedené" manželce, aby je ta mohla použít u soudu. Jenomže potom je žena jedno z jejích cílů nalezena mrtvá a Claire se stává hlavní podezřelou. O pár měsíců později je však stejnými vyšetřovateli naopak požádána o pomoc. Policie chce, aby se vetřela do života manžela zavražděné - tedy jediného muže, jehož se jí svést nepodařilo. Se svou rolí se však sžije až příliš dokonale... 


KDO JE VŠAK V TÉTO HŘE 
NÁVNADOU 
A KDO KOŘISTÍ? 



Dnes tu pro vás mám recenzi na thriller Věř mi. 



Věř mi je druhá kniha Tonyho Stronga, píšícího pod pseudonymem J. P. Delaney. Autorova prvotina Ta přede mnou, která vyšla v druhé polovině roku 2017, uchvátila čtenáře po celém světě. Ani mě tato skvělá kniha neminula. Jakmile jsem zjistila, že vyjde Věř mi, měla jsem jasno - tuhle knihu chci!
Hlavní hrdinka Claire studuje herectví. Přivydělává si jako volavka v jedné právnické firmě - tu většinou oslovují ženy, které si chtějí ověřit, jestli jsou jim jejich muži věrní. 
Claire je talentovaná. Je ideální adeptkou, nikdo jí neodolá. Ale se svou rolí se sžije až příliš. Kde je hranice mezi hraním a skutečností? 
Daří se jí však jen do chvíle, než má prověřit Patricka - vysokoškolského učitele, kterého se jeho manželka bojí. Patrickova žena je vůči Claire nejdřív skeptická. Nakonec souhlasí - ale varuje ji, ať je opatrná a nevěří Patrickovi nic, co říká. Proč? Patrick je vůči Claire pouze zdvořilý. Zklamaná tak odchází s nepořízenou. Stella - Patrickova žena je zoufalá a dojde mezi ní a Claire k hádce. Pak je Stella nalezena mrtvá. Claire a Patrick se stávají hlavními podezřelými. 
O pár měsíců je Claire požádána o pomoc - má usvědčit Patricka. Čeká na ni nejlepší role - stačí, aby jí uvěřil. Uvěří jí? Nebo je vše jinak? 
Díky krátkým kapitolám se Věř mi svižně čte a děj tak pěkně plyne, nechybí mu spád. Claire si některé situace přestavuje jako divadelní hru, proto má tyto pasáže čtenář možnost číst formou scénáře. Důležitou roli zde hraje také básnická sbírka Květy zla, kterou je kniha protkaná - jejich temnota a krutost, dodává knize téměř hororovou atmosféru. 
Hranice mezi skutečností a lží, je velmi tenká. Čtenář si nemůže být jistý, co je skutečné a co ne - v tomhle je Věř mi velmi matoucí. 
Jak hodnotit? Přiznám se, že tentokrát je to velmi těžké. Knížka se dobře čte - to rozhodně, ale je velmi matoucí. Sama jsem snad nepoznávala rozdíl mezi tím, co je skutečně a tím, co si hlavní hrdinka jen představuje. A co ten konec? Nezasloužila si kniha lepší? Podle mě ano, ale budiž. Nakonec - přestože jsem váhala a o logice bych asi taky psala hodiny, se mi kniha - když tyto drobnosti pominu - líbila. Za mě čtyři hvězdičky. 



J. P. DELANEY 

je pseudonym Tonyho Stronga, autora několika bestsellerů, z nichž některé napsal rovněž pod jinými jmény (Anthony Capella, Jonathan Holt). Narodil se v roce 1962 v Ugandě, nicméně když mu bylo šest měsíců, rodiče se rozhodli vrátit do Velké Británie. V Oxfordu studoval anglickou literaturu, potom začal pracovat jako copywriter v Ogilvy and Mather, největší reklamní agentuře ve Spojeném království, aby se posléze stal i jejím kreativním ředitelem. 

První knihu, kterou publikoval pod jménem J. P. Delaney byla v roce 2017 Ta přede mnou (The Girl Before). Mrazivý román, o němž například Lee Child řekl, že je to "zkrátka dokonalý psychothriller", vyšel ve více než 40 zemích a oscarový režisér Ron Howard (Apollo 13 nebo Čistá duše) připravuje jeho filmovou adaptaci.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Brzy na knižních pultech

Máme tady květen a spolu s ním tipy na čtení. Pojďme se podívat, co vychází. Začnu českou současnou literaturou - Svátek hada . Thriller Všu...