pondělí 12. srpna 2024

L. Frank Baum - Čaroděj ze země Oz

NADČASOVÝ 
POHÁDKOVÝ PŘÍBĚH
VE ZBRUSU NOVÉM HÁVU



Malá Dorotka Galeová žije u strýčka Henryho a tety Emy 
uprostřed kansaské prérie. Krajina je pustá a nepřívětivá, 
teta a strýček stále pracují a nemají na Dorotku čas. 
Jediným jejím přítelem je pejsek Toto. 
Když přijde tornádo, Dorotka se nestihne schovat 
a vítr ji s Totem a jejím domem přenese do 
daleké země, kde žijí modří Mlaskalové... 

A právě tam začíná dlouhá řada dobrodružství, 
která si zamilovaly generace dětí po celém světě.

O popularitě knihy rovněž svědčí fakt, že se stala 
předlohou desítek divadelních, televizních a filmových 
adaptací, z nichž nejslavnější je bezesporu snímek 
z roku 1939 s Judy Garlandovou v hlavní roli. 

Nové vydání doplnila nádhernými ilustracemi 
Kateřina Boudriot-Bažantová. 


Dnes pro vás mám recenzi na pohádkovou klasiku Čaroděj ze země Oz 



Představovat klasickou pohádku Lymana Franka Bauma nejspíš není třeba. Kdo by neznal vyprávění o holčičce Dorotce, kterou větrný vír odnese společně s jejím domem a pejskem Totem do magické říše. Padající dům zabije zlou kouzelnici z Východu a následně se Dorotka vypraví na dalekou cestu do Smaragdového města za mocným kouzelníkem jménem Oz, který, jak doufá, jí pomůže vrátit se zpět domů do Kansasu. 
Během svého dlouhého putování děvčátko potkává Hastroše, který by si přál mít vlastní mozek, a tak jde s holčičkou, protože doufá, že by mu jej Oz mohl dát. Potkává také Plechového drvoštěpa, jehož tuze bolí jeho zrezivělé klouby. Když se dozví, že oba mají namířeno k velkému Ozovi, napadne drvoštěpa, že by ho mohl požádat o srdce, které nemá. Vydává se tedy na cestu s nimi. Za nějaký čas potkají Zbabělého lva, který chtěl kousnout Tota. Avšak nakonec přiznává, že je velký zbabělec a přidá se k výpravě za čarodějem, aby mu dal odvahu. 
Ještěže Dorotka na nové přátele narazila. Cesta ji totiž čeká dlouhá a plná nástrah, ať už jde o rozbouřenou řeku, nebo pole máků s vůní, která způsobuje věčný spánek. Čeká na ni také ještě zlá kouzelnice ze Západu. Pomoc jejích přátel se jí tedy bude hodit. Podaří se malé holčičce vrátit domů i s pejskem po boku? 
Čaroděj ze země Oz je klasika, která se dočkala mnoha knižních vydání, navíc má také několik filmových verzí. Milý, místy trochu naivní příběh. Dorotka je přece jen dítě – z děje čtenář často cítí, jak je nešťastná a touží se vrátit domů. 
Svět, do kterého se Dorotka dostala, je neskutečný, a přesto tolik podobný našemu, kdy slabé ovládají mocní, lži upevňují moc. Přesto však existuje dobro, které dokáže vše zachránit. 
Knihu jsem naposledy četla jako malá, což už je hodně dlouho. Příběh jsem si užila jako při prvním čtení, ač ne všechno dospělý čtenář vidí stejně, jako když byl dítě. Avšak i takové knihy jsou třeba.
Čaroděj ze země Oz v originále poprvé vyšel v roce 1900, v roce 2020 tedy uplynulo 120 let od vydání. A při této příležitosti spatřila světlo světa tato nesmrtelná klasika v novém, krásně ilustrovaném vydání. Knížku doporučuji každému, kdo si rád při čtení odpočine a nechá se jen tak unášet příběhem. Za sebe hodnotím plným počtem hvězdiček.

20 komentářů:

  1. Díky za recenzi, knihu jsem nečetla, ale vím o ní)))
    Krásné dny přeji.

    OdpovědětVymazat
  2. Mám to stejně jako Eva.
    Děkuji za tvé hodnocení, Nikolko a přeji příjemné dny, Helena

    OdpovědětVymazat
  3. Čaroděj ze země Oz je klasika. Jó, budu se muset někdy podívat na Raimiho prequel s pochybným Jamesem Francem; překvapivě jsem ho ještě nikdy neviděl, byť si vzpomínám na dobu, kdy na ČT24 dávali záběry z jeho premiéry. Je to tak jedenáct let zpátky.

    Tohle vydání má opravdu hezký obal. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tuhle verzi jsem viděla a byla docela pěkná. 🙂

      Nejen obal je hezký. Taky zbytek ilustrací se povedl - jsou minimalistické, ale pěkné.

      Vymazat
  4. Čaroděje ze země Oz bych si se synem moc ráda v budoucnu přečetla. :)

    OdpovědětVymazat
  5. Nikolko, díky za recenzi, knížku i příběh znám, ale nikdy jsem jí nečetla. Tak třeba někdy :).

    OdpovědětVymazat
  6. Název je mi známý, ale příběh neznám ani jsem nečetla :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Třeba si knížku někdy přečteš s dětmi. 🙂

      Vymazat
  7. Knihu jsem nečetla, i když příběh znám z různých adaptací a převyprávění :) Rozhodně nesmrtelná klasika!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem viděla několik adaptací. 🙂 Je to milá kniha.

      Vymazat
  8. Přiznám se, že já jsem knížku nikdy nečetla a neviděla jsem ani jiné zpracování. Jsem proto ráda, že jsi i mírně popsala příběh, protože já znám opravdu jen název :D Když jsou krásné ilustrace, úplně to tu knížku pozvedne výš.

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Třeba se ke čtení někdy dostaneš, nebo se podíváš na jednu z adaptací. Tohle vydání se opravdu povedlo nejen díky pěkným ilustrací. 🙂

      Vymazat
  9. Tak se přidávám bez mučení k těm, kteří znají název, ale knihu nečetli a zpracování taky neviděli. Ale není všem dnům konec 😊

    OdpovědětVymazat

Carly Schabowski - Hodinář z Dachau

NEZAPOMENUTELNÝ PŘÍBĚH O LIDSKÉ DOBROTĚ, INSPIROVANÝ NEUVĚŘITELNOU  SKUTEČNOU UDÁLOSTÍ Srdceryvný román z období druhé světové války. Venku ...