středa 19. dubna 2023

Hana Wlodarczyková - Božena

"Máte štěstí," vyhrkla upřímně Božena s pohledem na Jindřišku. "Já si vybrat nemohla."
Poslední slova v sobě nesou nádech trpkosti. Magdalena Rettigová si toho všimne. Jak jí v tu chvíli rozumí! Rozhodne se, že bude k tomu zvláštnímu stvoření upřímná. V něčem jí připomíná ji samotnou, když byla mladá. Raději se přesvědčí, že jsou zavřené dveře, aby je nikdo neslyšel.
"Kdyby mně bylo znovu dvacet, raději bych se ze skály vrhla, než vstoupit do manželství," řekne pevně.
Barbora se na ni podívá s nefalšovaným úžasem. "Ale s panem Rattigem jste..."
"... dokonalý pár. Ano, máme se rádi a respektujeme jeden druhého. Ale manželství je klec." Nabídne Barboře dortík, ta je zmatená. Všechno od téhle vzorné kuchařky a hospodyně čekala, ale tohle ne...



"V Itálii rostou pomeranče," podotkla zdánlivě mimochodem sedmnáctiletá Bára během návštěvy, při níž se přišel ucházet o její ruku téměř dvakrát tak starý úředník pohraniční stráže Josef Němec. Jako by tím budoucí známá spisovatelka předznamenala celý svůj život, plný nenaplněných tužeb a snění o zážitcích a krajích, které jí nebylo dopřáno poznat.
Osu románu Božena, rozvíjejícího motivy úspěšné stejnojmenné televizní minisérie, tvoří vášnivý a v mnohém nešťastný vztah bystré a svobodomyslné ženy s charismatickým, leč tvrdým a neústupným mužem. Čtenář tu poznává úplně jinou Boženu Němcovou, než jakou zná ze školních učebnic.
Románové zpracování nabourává její čítankový obraz nepřikrášlovaným popisem Boženina milostného života, který by snad publikum prominulo rozervanému básníkovi žijícímu o sto let později, ovšem nikoli matce čtyř dětí snažící se uspět v mužské společnosti v polovině 19. století. Líčení života v chudobě, věčného stěhování, strachování o život nejbližších a partnerských hádek však obrazu skutečné Boženy Němcové neškodí. Spíše čtenáře napadne, co všechno mohla tato mimořádně nadaná a neohrožená žena dokázat, kdyby k tomu měla zajištěny alespoň trochu slušnější životní podmínky a kdyby už v 41 letech nepodlehla vážné nemoci.
Příběh je zabydlen skutečnými postavami vlasteneckých buditelů – spisovatelů, novinářů, lékařů, kněží – o obyčejných lidí a přelévá se z měšťanských salonů v Praze či Litomyšli do divoké šumavské a slovenské přírody a také do bukolické krajiny okolo Ratibořic a České Skalice. Krásně ilustruje, za jakých okolností texty Boženy Němcové vznikaly, např. její pohádky, Babička, Obrazy z okolí domažlického...
Román Božena se dá číst také jako zpráva o touze citlivé a inteligentní ženy po svobodě a o konfliktu mezi snem a realitou. Je to vyprávění o ženě, která by ráda cestovala tam, kde "rostou pomeranče", a která chtěla zažít dokonalou a ničím neomezenou lásku – leč osud rozhodl jinak...


Dnes mám pro vás recenzi na román Božena



Vzpomínáte si na minisérii o Boženě Němcové, která zaujala diváky České televize? Hlavní roli ztvárnila Anna Kameníková, později Aňa Geislerová. Příběh si můžete připomenout v knize Hany Wlodarczykové nazvané Božena
Pokud jste seriál viděli, nečeká na vás žádné překvapení. Kniha je příjemné zpestření a skvělou volbou pro milovníky historie. 
Když jsem knížku brala do ruky, byla jsem velmi zvědavá, jaká bude. Příběh se od seriálu opravdu moc neliší – spíš vůbec. Na kráse a čtivosti mu to však neubírá. 
Román čtenáře skvěle seznamuje s dobou, ve které Božena žila a tvořila. Máme také možnost poznat jinou Boženu, než jakou ji známé ze školy – ženu, která se narodila v době, která ji v mnohém omezovala a neumožňovala jí naplno se prosadit. Ženu komplikovanou, silnou a s velkým srdcem. Nahlédneme taky pod pokličku Boženina milostného života a manželství, které nebylo vždy růžové. 
Pokud chcete blíže poznat legendární spisovatelku, pak je kniha správnou volbou. Už dlouho se mi nestalo, že by mě něco pohltilo tolik jako Božena. Bylo to skvělé a já se těšila na každou stránku. Vřele doporučuji a hodnotím plným počtem hvězdiček. 



Hana Wlodarczyková pochází z Bystřice nad Pernštejnem. V devadesátých letech absolvovala katedru scenáristky a dramaturgie na FAMU. Od té doby pracovala a stále pracuje jako dramaturgyně na mnoha televizních projektech, seriálech a filmech (např. cyklus TV filmů Nevinné lži, seriál Most! atd.) Je spoluautorkou celovečerního filmu Zloději zelených koní a minisérie Jitřní záře. Jako scenáristka se spolu s Martinou Komárkovou podílela na vzniku úspěšné minisérie Božena, která byla nominována na Prix Europa 2021, získala Zlatého ledňáčka od mezinárodní poroty na festivalu Finále Plzeň a v roce 2022 byla oceněna Českým lvem za nejlepší televizní film nebo minisérii. Na základě mnoholeté práce na scénářích k této minisérii vznikla stejnojmenná kniha.

20 komentářů:

  1. Nikolko,knihu bych si ráda přečetla,už díky tvému hodnocení.
    Miniserii Božena jsem viděla,byl to pro mě dost jiný pohled na ni.
    Viděla jsem i Jitřní záři a o filmu Zloději zelených koní jsem nikdy neslyšela.Podívám se po něm také,má zajímavý název.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, Božena v podobě minisérie se mi taky moc líbila. Kniha pro mě byla příjemným připomenutím a velmi dobře se četla. 🙂
      Mějte hezký víkend.

      Vymazat
  2. Nikolko, děkuji za tvou recenzi. Mám chuť všeho nechat a jít si číst...
    Měj příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem měla po čas celého čtení Boženy. Nedala se odložit. 🙂
      Hezký víkend, Helenko.

      Vymazat
  3. Filmové zpracování se mi líbilo. Možná dojde i na knihu. Přeji krásné dny. Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud ano, doufám, že se vám bude taky líbit. 🙂
      Hezký víkend, Evi.

      Vymazat
  4. Knížka zní zajímavě, hezky jsi to napsala :).

    OdpovědětVymazat
  5. Seriál jsem viděla, líbil se mi moc, někdy až příliš šokoval a kdo ví, zda to tak mohlo být. Ale i tak jsem z něj byla nadšená.

    OdpovědětVymazat
  6. Knížku neznám a přiznám se, že to není úplně můj šálek kávy :) Věřím, že své čtenáře si najde.

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
  7. Nikolko, v Tv jsem minisérii viděla a moc se mi to líbilo. Já dnes v noci dočetla novou knihu Aleny Mornštajnové Les v domě, půjčila mě ji Jani. Nemohla jsem se od toho vůbec odtrhnout, jako od každé její knížky... Měj se dobře, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně se minisérie Božena taky moc líbila. Nová Mornštajnova nám minulý týden konečně přišla, tak se snad brzy pustím do psaní článku. 🙂
      Měj se hezky.

      Vymazat
  8. Odpovědi
    1. Pokud tě knížka zaujala, zkus ji a uvidíš. 🙂

      Vymazat
  9. Je to krásna kniha, na tom sa zhodneme. :)

    OdpovědětVymazat
  10. Á, to zní skvěle. Zrovna se plácám v povinné literatuře z 19. století, takže něco neodborného, co ovšem dokreslí krásně atmosféru, by se mi hodilo. Děkuji za tip. :)

    OdpovědětVymazat

Novinky v naší knihovně - březen

Dnes se s vámi podělím o novinky, které doplnily naší knihovnu v březnu. Mám tu pár knih z Black Friday, který probíhal na Knihy Dobrovský. ...