středa 25. ledna 2023

Robert Bryndza - Propast smrti

Odložený případ někdy ukrývá nečekané hrůzy




"Ano, ano. Rvi se se mnou," zašeptal, když se naklonil chlapci k uchu. "Nemůžeš, co? Protože teď mám navrch já. Mám tu moc. A vyhraju." Stiskl silněji a palec tlačil na ohryzek. Napadlo ho, že ohryzek je magickým bodem, protože když ho stlačujete, člověka donutíte otevřít oči. A on potřeboval, aby je nezavíral. Blížilo se to. Ten mocný okamžik těsně před smrtí, kdy jejich oči zaplavuje temnota, kdy se ocitli na hraně propasti smrti.

Ten okamžik se blížil.



Zdálo se, že mladíkovi v očích tančí sluneční světlo odrážející poslední výbuch vzduchu a životní síly. Jenže následovalo poznání, že smrt nelze odvrátit. Z těla vyprchalo veškeré napětí a odpor. Z jeho očí se odplavilo světlo a zalila je tma. Když se od nich odrazily sluneční paprsky, zrcadlila se v nich prázdnota.



KATE MARSHALLOVÁ A TRISTAN HARPER SE POPRVÉ JAKO SOUKROMÍ
VYŠETŘOVATELÉ VRACEJÍ K NEBEZPEČNÉMU NEVYŘEŠENÉMU PŘÍPADIU.


Soukromá detektivní kancelář Kate Marshallové a Tristana Harpera má svůj první velký případ. Před dvanácti lety zmizela novinářka Joanna Duncanová, která se naposledy zabývala velkým politickým skandálem. Spousta lidí už na to zapomněla, ale Joannina matka zapomenout odmítá.

Kate a Tristan získají přístup k původním složkám k případu a vydávají se po Joanniných stopách. Mezi Joanninými osobními poznámkami, které jim poskytne její matka, nejde Kate jména dvou mladých mužů, kteří také zmizeli. 

Když začnou Kate a Tristan propojovat poslední dny všech tří pohřešovaných, zjišťují, že Joanna pravděpodobně narazila na něco mnohem tajemnějšího a hrůznějšího, než si kdokoli uměl představit. Na identitu sériového vraha...


Vítám vás u první recenze v letošním roce, pro kterou jsem si vybrala detektivku Propast smrti



Představovat Roberta Bryndzu nejspíš není třeba. Díky sérii s vyšetřovatelkou Erikou Fosterovou si u nás získal mnoho čtenářů. Na svůj úspěch navázal další sérií, kde je hlavní postavou opět silná žena – Kate Marshallová.
Kate a její parťák Tristan mají za sebou dva úspěšně vyřešené případy a snaží se rozjet soukromou detektivní kancelář. Do rukou se jim dostává odložený případ dvanáct let pohřešované novinářky Joanny Duncanové. Joanna kdysi odhalila velkou politickou kauzu a nedlouho poté zmizela. Přes veškerou snahu se policii nikdy nepodařilo případ vyřešit.
Joannina matka se však nevzdává a chce zjistit, co se tehdy stalo. Rozhodne se obrátit právě na Kate a Tristana. Společně odkrývají střípky minulosti a mezi množstvím materiálů, narazí na stopu, která případ spojuje se zmizením dvou mladých mužů. Rekonstrukce posledních dní pohřešovaných ukáže, že minulost je temnější, než se zdá...
Propast smrti je již třetí setkání s Kate Marshalovou a Tristanem Harperem a ani tentokrát nejsem zklamaná. Kniha čtenáře vtáhne do děje hned s první stránkou a díky příjemnému stylu psaní jej nepustí, dokud nedočte poslední. V knize se prolínají dvě dějové linie. V té první čtenář sleduje průběh vyšetřování, druhá dává nahlédnout do mysli samotného pachatele a sleduje jeho hrůzné činy. 
Případ samotný je skvěle promyšlený – zamotaný, plný tajemství a nejasností, postupně přichází jeden podezřelý za druhým, je tedy těžké určit pachatele. V průběhu čtení jsem tušila, kdo by to mohl být, přesto mě zvrat v závěru knihy překvapil. 
Zajímavá zápletka není jediným plusem knihy. Autor i tentokrát dává nahlédnout do osobního života Kate, která si prošla nelehkým obdobím – je vyléčenou alkoholičkou. Bylo zajímavé sledovat její myšlenky a nekončící boj se závislostí. Celý případ je také náhledem do toho, jak kdysi společnost nahlížela na homosexualitu. 
Další setkání s Robertem Bryndzou bylo velmi příjemné. Už teď se těším s čím přijede příště. Do té doby si Propast smrti zaslouží plný počet hvězdiček.



Robert Bryndza je autorem mnoha bestsellerů, kterých se jen v anglickém jazyce prodaly více než čtyři miliony výtisků. Proslavil se především svými thrillery. 

Jeho debut na poli detektivních thrillerů, Dívka v ledu (The Girl in the Ice), vyšel v Británii v únoru 2016 a během prvních pěti měsíců se ho prodal jeden milion výtisků. Kniha se stala číslem jedna na britském, americkém i australském Amazonu, do dnešního dne se jí prodalo víc než 1,5 milionů výtisků v angličtině a dočkala se překladů do dalších 29 jazyků.

Po Dívce v ledu, kde Robert představil vyšetřovatelku Eriku Fosterovou, pokračoval v této sérii knihami Noční lov (The Night Stalker), Temné hlubiny (Dark Water), Do posledního dechu (Last Breath), Chladnokrevně (Cold Blood) a Smrtící tajnosti (Deadly Secrets), jež se také staly světovými bestsellery. 

V současnosti Robert pracuje na nové sérii thrillerů s hlavní hrdinkou Kate Marshallovou, bývalou policistkou, která se stala soukromou vyšetřovatelkou. Hned první kniha ze série s názvem Kanibal z Nine Elms (Nine Elms) se stala neprodávanější knihou na americkém Amazonu, umístila se v první pětici bestsellerů na britském Amazonu a postupně vychází v dalších 17 zemích. I druhý případ Kate Marshallové s názvem Mlha nad Shadow Sands (Shadow Sands), který vyšel v roce 2020, se stal světovým bestsellerem. 

22 komentářů:

  1. Tak tohle zní hodně zajímavě! Nedávno jsem říkala, jak těmto žánrům přicházím na chuť a tato mě teda velice zaujala, díky tvému hodnocení a recenzi. :-) I celkových úspěchů spisovatele.

    http://www.jancahala.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Řekla bych, že Bryndzovy knihy se nejen dobře čtou, jsou taky vysoce návykové. 🙂 Už teď se těším na Osudné svědectví s Etikou Fosterovou a na jaro, kdy by měl vyjít další případ Kate Marshallové.
      Hezký den, Jani.

      Vymazat
  2. Nikolko,to je čtení pro mě.Píšu si a díky za tip.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není zač, Jituško. Ať se vám knížka líbí. Mějte hezký den. 🙂

      Vymazat
  3. Od tohoto autora jsem nic nečetla a zatím se ani nechystám, ale jsem moc ráda, že se tobě kniha líbila :-)

    Ketrin ~ Vnímej blog

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrou detektivkou nikdy nepohrdnu. Tahle se četla sama. 🙂
      Hezký den.

      Vymazat
  4. Ahoj Nikolko, knihu jsem nečetla, děkuju za seznámení s ní. Čtu teď Moudrost starých psů, co jsem dala pod stromeček Jani a brečím u toho nonstop. Měj se dobře, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Leni, rádo se stalo. 🙂 Asi se budu muset po knížce taky podívat. Věřím, že je krásná. Já mám před sebou další kapitolu Psích Vánoc a musím říct, že je to taky dojemné.
      Hezký den.

      Vymazat
  5. Nikolko, na Bryndu slyším jen chválu, musím si nějakou knihu pořídit.
    Děkuji za recenzi a přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jeho knížky jsou opravdu dobré. Věřím, že by se ti líbily. 🙂
      Hezký den, Helenko.

      Vymazat
  6. Detektivky mě nějak nelákají, ale věřím, že mnoho lidí opravdu baví a tento příběh by se jim líbil :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Detektivky jsou super, ale já je ráda střídám s romány. 🙂
      Hezký den, Terezko.

      Vymazat
  7. Nikolko, děkuji za báječnou recenzi. Několik knížek od Bryndzy jsem přečetla, tuhle neznám. Ale zaujala mně.
    Hezké dny přeji 💓🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rádo se stalo, Alenko. Věřím, že pokud se vám ty, které jste četla líbily, líbila by se vám i tato.
      Hezké dny i vám. 🙂

      Vymazat
  8. Nikolko, díky za skvělý knižní tip! :)

    OdpovědětVymazat
  9. Roberta mám ráda, píše detektivky, které mě baví.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím, dobře se čtou a nedá se od nich odtrhnout. 🙂

      Vymazat
  10. Knížka podle mého gusta :D Já mám teď rozečtenou osobní asistentku. Špatná není, ale ne a ne se pořádně začíst.

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Podle mého taky, Míšo. 🙂 Já jsem včera dočetla Psí Vánoce a moc se mi to líbilo. Bylo to milé a odpočinkové. Dneska se chystám na něco dalšího ze své vánoční nadílky.
      Měj hezký den.

      Vymazat
  11. Od tohoto autora jsem nikdy nic nečetla. Děkuji za recenzi a přeji krásný únor. Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud máte detektivky ráda, určitě zkuste. 🙂
      Děkuji, i vám hezký únor.

      Vymazat

Amita Parikh - Cirkusový vlak

"Povznášející a strhující příběh." The Guardian "Živý a bohatě propracovaný." Kirkus Reviews Ve Světě divů, nejvelkolepě...