středa 23. února 2022

Agatha Christie - Smrt na Nilu

Smrt na Nilu z roku 1937 patří 
k nejznámějším detektivkám 
Agathy Christie, autorka ji 
řadila mezi své nejoblíbenější.
Zaujme i detailním zachycením 
exotického prostředí, které
Christie poznala během svých cest. 

Byla krásná, a ještě navíc bohatá – mladá Linnet Doylová. Na první pohled ji čekala jen ta nejrůžovější budoucnost. Na její svatební cestě lodí po Horním Egyptě však došlo k pokusu o vraždu. Linnet byla totiž nejen krásná a bohatá, ale také arogantní a bezohledná. Během plavby si dokázala znepřátelit snad všechny spolucestující. A navíc je mezi nimi někdo, kdo se jí hodlal smrtelně pomstít.

Ještě že je na lodi Hercule Poirot, který si do severní Afriky přijel odpočinout od věčných londýnských mlh a vytrvalého deště. Ale pak se ukáže, že jedním pokusem celá kauza neskončí, naopak – teprve teď všechno začíná...



Dnes pro vás mám recenzi na detektivku Smrt na Nilu



Své čtení knih, které jsem našla pod stromečkem, dnes ukončím detektivkou Smrt na Nilu, jejíž filmové zpracování se mi velmi líbí. Avšak musím uznat, že kniha je ještě lepší.
Děj je zasazen do Egypta, kam vedou cesty postav, se kterými autorka čtenáře seznámí na začátku knihy. Jejich osudy se protnou během plavby po Nilu. Hlavní hrdinkou je Linnet Doylová, bohatá mladá žena, která se v Egyptě rozhodla strávit líbánky. Ve štěstí jí brání kamarádka Jacquelin, bývalá snoubenka jejího manžela Simona. Pronásleduje je na každém kroku... Na palubě je také Hercule Poirot, který zde tráví dovolenou. Schyluje se k neštěstí? 
Film, který jsem viděla několikrát, se mi opravdu velmi líbí. Knižní předloha je však plná detailů, které se zkrátka do žádné filmové podoby podle knih nemůžou vejít. Příběh jsem měla v docela živé paměti, přesto jsem si čtení a způsob, jakým autorka čtenáře dovede k vrahovi, užila. O možné pachatele nebyla nouze.
Čtenář, který si oblíbil Poirotova přítele kapitána Hastingse, bude možná mírně zklamán, neboť v knize tentokrát nevystupuje – nahrazuje jej plukovník Race, se kterým se Poirot setkal během vyšetřování jiného případu.
Kniha se velmi dobře čte. Je napínavá a poutavá od začátku, ač právě tady může mít čtenář problém zapamatovat si jména postav – je jich dost, proto kniha vyžaduje čtenářovu pozornost, aby mu neutekly detaily. Pak si příběh užije se vším, v čem je autorka tak dobrá – skvěle, do nejmenších detailů propracovaný příběh, výborná charakteristika jednotlivých postav a překvapivý závěr. Ne nadarmo je Agatha Christie označována za královnu detektivek. Smrt na Nilu je kniha, která si zaslouží plný počet hvězdiček. 



AGATHA CHRISTIE, celosvětově známá jako královna zločinu, napsala osmdesát detektivních románů a sbírek povídek, devatenáct her a šest próz publikovaných pod pseudonymem Mary Westmacott. Se zhruba dvěma miliardami prodaných výtisků knih (polovinou z nich v angličtině, druhou pak ve více než sto jazycích) je nejvydávanější prozaičkou na světě – předčí ji pouze Bible a Shakespeare. 

14 komentářů:

  1. Ach, klasická klasika!
    Agatha nezklame, docela se těším na nové filmové zpracování.
    Nikolko, měj hezký den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, viděla jsem novou Vraždu v Orient expresu, která se mi moc líbila. Tak moc, že jsem si koupila film i domů. 🙂 Jsem zvědavá a těším se na nový film.
      Měj hezký den.

      Vymazat
  2. Moc pěkná recenze, je super, že se ti kniha líbila :)

    OdpovědětVymazat
  3. Knižku mam doma,libila se mi a viděla jsem i film.
    Hezke dny Nikolko

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem moc ráda, že se vám taky líbila. Filmové zpracování je skvělé. Věřím, že se povedlo i to nejnovější. 🙂
      Hezké dny i vám, Jituško.

      Vymazat
  4. Ahoj Nikolko, viděla jsem film víckrát i četla knížku. A. Ch. mám moc ráda. Zdraví Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Leni, já se na film vždycky ráda podívám - je jeden z mých nejoblíbenějších.
      Přeji ti hezký den. 🙂

      Vymazat
  5. Já od ní četla právě Deset malých černoušků a byla jsem z toho úplně unesená, že jsem se rozhodla, že chci přečíst více jejich knih. :-) A mohu se zeptat... teď je v kině nový film: Smrt na Nilu, má to něco s touto knihou společného, nevíš? :-)

    http://www.jancahala.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To se vůbec nedivím, měla jsem to stejně, když jsem poprvé četla její knihu. 🙂 K tvé otázce, ano, Smrt na Nilu je nová adaptace podle téhle knihy. Těším se, pokud to taky uvidím. 🙂
      Hezký večer, Jani.

      Vymazat
  6. Tahle mě láká, tak snad se k ní někdy dostanu 😁

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Věřím, že ano a že se ti bude taky líbit. 🙂

      Vymazat
  7. Smrt na Nilu jsem kdysi četla, sice starší vydání, ale knížka se mi líbila moc. Viděla jsem i dvoje starší filmová zpracování, ta byla také fajn ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Těší mě, že se ti knížka líbila. Já osobně řadím Smrt na Nilu mezi jednu z nejlepších. 🙂

      Vymazat

Joanna Quinnová - Velrybí divadlo

Cristabel zvedne klacík. Dobře jí padne do ruky. Spolu s ostatními obyvateli domu je na zahradě a čeká na otce, který se má vrátit i s její ...