úterý 20. července 2021

Novinky v naší knihovně - červen

Dnes se s vámi podělím o novinky, které jsme společně s mamkou a sestrou pořídily do knihovny.



Jako první je tu kuchařka Středomořská kuchařka a populárně naučná kniha Život na naší planetě. Knížky si vybrala sestra. Zaujala mě ta druhá, z té první jsem zvědavá, jestli bude co uvařit. Někdy jsou kuchařky, které vás lákají, doma zjistíte, že suroviny, nebo většina z nich, jsou u nás nedostupné. Tak uvidíme. 
Dále pak kousky do mé přecpané knihovny. Definitivně. Jestli chci  detektivku Dětské duše a  thriller Její konec někam normálně uložit, nezbývá mi nic jiného, než vyřadit některé knížky. Kam s nimi? To bych ráda věděla. Nicméně, přece si nenechám ujít fantastickou sérii s Kim Stoneovou! Započala jsem tedy další desítku. Na novinku Shari Lapeny, jsem víc než jen zvědavá, protože mě autorka od druhé knihy příjemně překvapuje. 
A nakonec knížky, které si vybrala mamka  – je to společenský román Nejhezčí dny naších životů a pak taky něco s české literatury – Babička. Přiznám se, že druhá jmenovaná mě moc nezaujala. Nevím, čím to, ale já naší literaturu v současné době moc nemusím, na některé autory – obzvlášť na jednu nejmenovanou, jsem přímo alergická. A myslím si, že jsou někteří dost přeceňovaní, ale to je jen můj názor. Nic proti gustu každého z nás. Samozřejmě bych i já našla takové, kteří podle mě stojí za to, aby je lidi četli. Ale třeba Babička nakonec mile překvapí. 



Susie Theodorou - Středomořská kuchařka 

Jíst podle této kuchařky znamená jíst zdravě. A není to jen způsob stravování, je to i jiný životní styl, vzorec založený na venkovském životě, kde byli lidé zvyklí jíst, co se právě urodilo, a užívat si jídlo společně. Takový přístup zdůrazňuje sezonní a výživné potraviny bez striktního režimu dietní příručky. Nezaměřuje se na ubývání na váze či nárůst svalů, ale podporuje zdravější a šťastnější životní styl. Autorka má řecko-kyperské rodiče, takže vyrůstala na dietě čerstvě sklizených a uvařených jídel a sama na sobě si ověřila, jak tradiční středomořská kuchyně prospívá zdraví. A protože se zaměřuje na sice kvalitní potraviny, ale v jednoduchých kombinacích, je i levná. Susie Theodorou sama o sobě říká, že je „líná kuchařka“, ale má spoustu skvělých nápadů na to, jak v kuchyni používat olivy, rajčata, ryby, řecký sýr, domácí humus a jednoduché dresinky. V knížce najdete i tipy, jak nakrmit víc přátel menším množstvím jídla, jak zásobovat středomořskou spižírnu tak, abyste na ni mohli být pyšní, a jak jíst sezónně. Inspirujte se středomořskou kuchyní a udělejte z každého běžného jídla hostinu.



David Attenborough - Život na naší planetě 

Přírodopisný bestseller vědce Davida Attenborougha, podle kterého Netflix natočil stejnojmenný dokument Alarmujícím svědectví o stavu planety od uznávaného přírodovědce a tváře populárních dokumentů BBC, které všichni známe z televizních obrazovek David Attenborough je nejznámějším britským tvůrcem přírodovědných filmů. Ve své dosud nejosobnější a nejotevřenější zpovědi se ohlíží za svým životem a historií vývoje života na Zemi. S pomocí ohromujících statistik truchlí nad ztrátou divočiny a přichází s vlastní vizí budoucnosti. Kniha Život na naší planetě ale není jen zprávou o vymírání živočišných a rostlinných druhů, snaží se najít i způsoby, jak lidstvo může tento nepříznivý vývoj zvrátit. „O planetu Zemi se dělíme s živým světem. Je to ten nejpozoruhodnější systém na podporu života, jaký si dovedeme představit, vzniklý v průběhu miliard let. V poslední době se však planeta vychyluje z rovnováhy a její biodiverzita upadá, přičemž obojí spolu úzce souvisí. Chceme-li naší planetě navrátit rovnováhu, musíme proto obnovit její biodiverzitu – vrátit jí přesně to, co jsme jí sebrali. Jedině tak překonáme krizi, kterou jsme sami rozpoutali. Je nutné, abychom na světě obnovili divočinu.“ David Attenborough



Angela Marsonsová - Dětské duše 

Na hřišti v Haden Hill Parku byla zavražděna Belinda Evansová, bývalá profesorka dětské psychologie. Vzadu na krku jí pachatel vyřízl písmeno X. Belinda měla poměrně komplikovaný vztah se starší sestrou Veronikou, která Kim a jejímu týmu odmítá cokoli o sestře i jejich minulosti vyzradit. Poté co policie objeví další dvě oběti se stejným znamením, je jasné, že hledají sériového vraha, bezcitného a nemilosrdně krutého. Stopy vedou ke každoroční soutěži talentovaných dětí, na níž se scházejí malí géniové, doprovázení někdy velice ambiciózními rodiči. Zabíjel snad někdo z nich, kvůli neúspěchu? Nebo ze žárlivosti na ostatní? A koho chce ještě potrestat?



Shari Lapena - Její konec 

Nový psychothriller Shari Lapeny odhalí další nebezpečné tajemství ukryté pod povrchem spořádané rodiny, a to znovu v příběhu plném stupňujícího se napětí a nečekaných zvratů. Stephanie a Patrick, bohatí a spokojení manželé, se nedávno stali rodiči dvojčat. Třebaže je péče o ně značně vysiluje, Stephanie s jistotou ví, že má všechno, po čem kdy toužila. Pak se objeví Erica, žena z Patrickovy minulosti, a s ní šokující odhalení o jeho první manželce. Ta podle Eriky nezemřela nešťastnou náhodou. Patrick tvrdí opak a Stephanie najednou zjišťuje, že muž, kterému důvěřuje, možná lže. A možná i vraždil. A možná se to chystá udělat znovu...



Claire Lombardo - Nejhezčí dny naších životů 

Seznamte se, tohle jsou Sorensonovi! Rodinná sága o manželském páru, čtyřech dcerách, které mezi sebou neustále válčí, a jednom dlouho pohřbeném tajemství… Když se do sebe Marilyn a David zamilovali, netušili, co na ně čeká. O čtyřicet let později mají čtveřici rozdílných dcer, které bojují mezi sebou navzájem a se svými životy. Ovdovělá Wendy zmírňuje svůj smutek alkoholem a mladšími muži. Violet se potýká s úzkostí. Neurotická profesorka Liza zjistí, že je těhotná, ale není si jistá, zda dítě chce. A nakonec Grace, lehkovážná nejmladší dcera, která žije ve lži, o níž nemá nikdo z rodiny nejmenší tušení.



Irena Obermannová - Babička 

Knížka o stárnutí, mládnutí a sexu. Nová Irenina kniha je jejím návratem k „původní Obermannové, “autorce bestseleru Deník šílené manželky, který byl také zfilmován. Ve svém novém románu se tak navrací k tomu, v čem je nejsilnější - ke sdílení silných ženských emocí, tabuizované pocity nevyjímaje a hlásí se i k odkazu Boženy Němcové, jak dává tušit už sám název. Xénie se stala babičkou. S tímto novým stavem se vypořádává po svém. Podobně jako se vztahem ke své vitální matce, aniž by si uvědomovala, že i energická maminka jednou umře. Stane se a Xénie má hluboký žal. Jako by toho nebylo málo, kdosi jí ukradne urnu s matčiným popelem. Při svém pátrání po urně se Xénie postupně dozvídá o své matce stále překvapivější věci. A také o sobě. Narazí na rodinné tajemství, o kterém neměla ani ponětí a když se má rozjet do světa, aby našla své předky, vypukne celosvětová pandemie. Xénie se místo do ciziny přesune na venkov do polorozbořeného domu, pěstuje byliny, zpívá a navzdory karanténě poznává muže, který jí je tak blízký, že nedodržují dvoumetrové rozestupy. A Xénie zhulena diviznou se nepřestává divit, když probudí své skutečné já. Nakonec i tu urnu najde, i když úplně jinde, než by ji kdy napadlo.

20 komentářů:

  1. Nikolko, moc hezký výběr. Musím říct, že tentokrát mě zaujaly snad všechny knihy.
    Moc děkuji a přeji krásné dny, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mě těší. 🙂 Rádo se stalo. I tobě hezké dny, Helenko.

      Vymazat
  2. Nevím,nevím,zda bych si krom detektivek vybrala. Babičku ne,jedině tu od B.N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já taky ne, snažila jsem se knížku vymluvit. Nepodařilo se. 🙂
      Babičku od Němcové mám s krásnými ilustracemi.
      Hezký den.

      Vymazat
  3. To je zajímavý výběr. Od Davida bych si moc ráda tu knížku přečetla. Je to hodně moudrý člověk, a na jeho slova si ještě jednou vzpomeneme... Pěkný výběr :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky se těším, až si knížku přečtu.
      Hezký večer. 🙂

      Vymazat
  4. Tak tu kuchařku potřebuju, skvělý dárek pro pritele

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem zvědavá, co dobrého z ní uvaříme.
      Hezký večer, Jani. 🙂

      Vymazat
  5. Zaujaly mne Nejhezčí dny..... a Babička ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nejhezčí dny... mě zaujaly nejen krásnou obálkou, taky se na ně těším. Babička mě třeba překvapí. 🙂

      Vymazat
  6. Nikolko, zdravím. Já bych si vybrala tu kuchařku a určitě Život na naší planetě. Detektivky už nečtu a I. Obermannové jsem nějak nepřišla na chuť. Děkuju moc ta ukázku ! Ahoj Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, obě knihy jsou určitě zajímavé. Tou druhou jsem listovala a taky si ji ráda přečtu. Detektivky čtu ráda, ale občas je ráda vyměním třeba za romantikou a jiné. Jen jeden žánr pořád dokola, to by mě nebavilo. Babičku jsem se snažila vymluvit, nemám s autorkou zkušenost, ale podle anotace, bych si knihu taky nevybrala. 🙂

      Vymazat
  7. Já bych sáhla po stejných titulech jako ty. Pak ještě možná nejlepší dny našich životů. Obermanová mne moc neláká a kuchařka spíš na prolistování, než že bych ji chtěla natrvalo domů.
    A řeším i stejný problém - kam s těmi přečtenými...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáni, jsou to stálice knihovny, takže se na ně moc těším. Z Nejhezčích dnů našich životů mám radost, ta obálka je moc hezky provedena - listy z papíru jsou na dotek vystouplé. Babičku bych si nevybrala, kuchařka byla za dobrou cenu, sestra ji chtěla, tak uvidíme, jak budou chutnat recepty. 🙂
      Neřešitelný problém. 🙂 Asi se budu muset s některými ne tak zajímavými rozloučit.
      Hezký den.

      Vymazat
  8. Nikolko, díky za tipy, nabídla jsi toho opravdu hodně. Mne by nejvíc zaujala ta Středomořská kuchařka a Babička. Ta kuchařka - líbí se mi takový styl vycházející z přírody. V Řecku jsem nebyla, ale na Kypru ano. Měli tam hodně pestrou stravu. 😀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rádo se stalo. Těším se, až si něco dobrého uvaříme. V Řecku jsem taky nikdy nebyla, ale babička ano. 🙂

      Vymazat
  9. Velice pěkné přírůstky, z těchto mě celkem zaujala kniha od Davida Attenborougha. Už jsem právě koukala na ten dokument, ale ještě jsem ho neshlédla.

    Ketrin ~ Vnímej blog

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si knížku určitě přečtu, ale dokument jsem ještě neviděla. I ten bych ráda viděla. 🙂

      Vymazat
  10. Jo, Attenboroughova kniha je určitě fajn. Myslím si, že pro lidi začínající se zajímat o příšerný stav, ve kterém se dnes naše planeta nachází, to může být dobrý odrazný bod. :) Sice jsem ji nečetl, ale dokument na Netflixu jsem viděl už krátce poté, co vyšel, takže... počítám s tím, že knížka bude stejně dobrá, jako dokument. Na Attenboroughovi je určitě, co kritizovat, protože všechno podává příliš obecnou formou, ale je to člověk, který si zaslouží uznání, už jen pro svou oddanost své práci v přírodovědném dokumentárním průmyslu i ve svých 97 letech, což je úctyhodné.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemůžu posoudit, protože dokument jsem neviděla, ale kniha byla dobrá. 🙂

      Vymazat

Amita Parikh - Cirkusový vlak

"Povznášející a strhující příběh." The Guardian "Živý a bohatě propracovaný." Kirkus Reviews Ve Světě divů, nejvelkolepě...