úterý 11. června 2024

Novinky v naší knihovně - duben

Moc jsem se těšila, až se s vámi podělím o knížky, které nám udělaly radost v dubnu. Na některé z nich jsme se totiž s mamkou těšily už od předprodeje. Na svůj článek si musely počkat, ale teď jsou tu - pojďme na ně.


Svou knihovnu jsem doplnila o novinku do série s Erikou Fosterovou - na Anděla smrti se velmi těším, jen teď nemám náladu na detektivku, takže na přečtení kniha čeká. Radost mám i z doplnění mé sbírky Agathy Christie, a to o Temný cypřiš a nové vydání knihy Smrt posluhovačky, kterou znáte jako Smrt staré posluhovačky.
Moc se těším na historické romány Šikmý kostel 3 a Nakladatelka z Paříže - v současném rozpoložení, kdy nemám moc chuť číst natož abych četla nějaké vražedné mordy, se mi podobná kniha opravdu hodí. Očekávám odpočinkový příběh. Pokud jde o Šikmý kostel, tohle je první knižní série, kterou nečtu postupně, ale raději jsem si počkala, až bude kompletní. Těším se, až se do tohoto fenoménu, který obletěl internet pustím. 
Českou současnou literaturu doma nečteme často, jak už jsem několikrát v článcích psala, ale krom Šikmého kostela nám nesměl chybět ani společenský román Červená nit osudu od oblíbené Mirky Skočílkové. Mamce se její knihy líbí, já jsem se s autorčinou tvorbou ještě neseznámila. Edici Česká povídka máme rovněž rády, tentokrát jsme vybraly Jestli vůbec někdy a I minuta bez tebe je dlouhá.



Robert Bryndza - Anděl smrti

Když najde detektiv šéfinspektor Erika Fosterová vysoce postaveného politika Nevilla Lomase nahého, svázaného a mrtvého ve vlastní posteli, vedení Metropolitní policie rychle rozhodne, že jeho smrt není potřeba vyšetřovat. 

Případ je odložený, ovšem jen do chvíle, kdy je nalezena mrtvá i nadějná fotbalová hvězda. Erika a její tým navíc s těmito vraždami spojí i smrt známého režiséra. Policie už nemůže ignorovat to, co je očividné: v Londýně řádí sériový vrah, který si chce vyřídit účty. 

Výsledky vyšetřování jsou ovšem trochu matoucí. Na záběrech z průmyslových kamer se objeví pět podezřelých žen... a všechny jsou si k nerozeznání podobné. Při pátrání po jejich totožnosti Erika několikrát narazí na zmínku o sexuální pracovnici, která má špínu na tolik vlivných mužů, že to znervózňuje i ty nejmocnější politiky a vedení Metropolitní policie. 

Čas do dalšího útoku vraha se krátí a je na Erice, aby rozpletla síť důkazů a zodpověděla zásadní otázky: Co spojuje oběti dohromady, kdo další je zapleten do skandálu a jak daleko jsou mocní ochotní zajít, aby ochránili své vlastní zájmy? 


Agatha Christie - Temný cypřiš

Může se vodítkem k odhalení zločince stát lež? Bohatá a nemocná Laura Welmanová náhle zemřela. Její majetek podle všeho zdědí půvabná neteř Elinor. Skutečně však její teta nechtěla odkázat své jmění někomu jinému? Další smrt vyvolá další pochyby a Elinor je nakonec obviněna z vraždy. Jen jediný člověk nevěří, že by ji spáchala, a povolá Hercula Poirota. Ten však místo hledání pravdy začne klást překvapivé otázky: Co způsobuje, že lidé lžou? Co lze z jejich lží odvodit? Proč lžou i nevinní? Jakmile zná odpovědi, nekompromisně odhalí vraha.


Agatha Christie - Smrt posluhovačky

Poklidnou hladinu života v jedné anglické vesničce rozčeří vražda staré ženy, která v místních domácnostech pomáhala s úklidem. Záhy je z činu obviněn a poté i usvědčen její podnájemník. Superintendentu Spenceovi ale na celé věci něco nesedí a nechce, aby byl popraven nevinný člověk. Obrátí se proto na věhlasného Hercula Poirota, toho času již na zaslouženém – a k uzoufání nudném – odpočinku. Ten s radostí vyrazí na venkov, aby zjistil, jak to vlastně celé bylo. Postupně odkrývá, že ne všichni místní obyvatelé jsou těmi „velmi slušnými lidmi“, za jaké se vydávají. A toto odhalení se brzy stane nebezpečným – i pro něj… 


Karin Lednická - Šikmý kostel 3

Jak dlouho trvá válka po tom, co skončí? 

Navždy, pokud jí člověk prošel. Ptejme se spíše, jak může zaplnit prázdnotu po zavražděných blízkých nebo po uneseném dítěti. Čím bude zahánět vzpomínky na děsivý teror Němců nebo nechtěnou tělesnou lásku Rusů. Někdo všechno zamkne na dno duše a ráno co ráno si namlouvá, že co bylo, bylo, teď je prostě třeba jít dál. Jiný se nechá zahltit žalem; další přetaví prožité v nenávist. A ještě jiný ve víru, že to bude právě on, kdo pomůže vytvořit nový, lepší svět. 

Jak dlouho trvá, než člověk přijde o iluze? 

Tím déle, oč horoucněji se k nim upínal. Možná začne váhat při prvních soudružských podlostech, možná prozře až poté, co kvůli zběsilému plnění plánu začnou umírat lidé a následný monstrproces přenese vinu na ty, kteří se nesmyslné honbě za tunami uhlí snažili zabránit. Pak už bude záležet jen na něm, jestli zahořkne, uchýlí se k prospěchářství, anebo se pokusí znovu nalézt společnou řeč s těmi, kteří věděli (nebo přinejmenším tušili) od samého začátku. 

Jak dlouho trvá, než člověk uteče do rezignace? 

Dokud nezjistí, že už mu zbyla vůle a síla jen na to, aby se uzavřel do čtyř zdí vlastního života. Tam si může zpočátku nalhávat, že na něj vnější svět nedosáhne, pokud zásadně neporušuje jeho pravidla. Aby nakonec zjistil, že právě v této úvaze se dopustil největšího omylu. 

A jak dlouho trvá, než se ztratí dvacetitisícové město? 


Tabea Koenigová - Nakladatelka z Paříže

Londýn: Mladá Lizzie se konečně odhodlá opustit svého manžela a odejít z manželství bez lásky. Píše se však rok 1921 a její čin vede nejen k vyloučení ze „slušné“ společnosti“, ale i k přerušení vztahů s vlastní matkou, která se své rebelující dcery okamžitě zříká. Lizzie odjíždí se svým bývalým domácím učitelem, profesorem Moorem, do Paříže a snaží se vybudovat si nový život. Brzy si v rámci zdejší bouřlivé literární scény nalézá přátele, především z okruhu návštěvníků knihkupectví Shakespeare and Company – osobnosti, které Lizzie fascinují svou otevřeností, odvahou milovat toho, koho chtějí, a zejména svým nadáním. A zatímco Lizzie pro majitelku knihkupectví Sylvii Beachovou pracuje na přepisu kontroverzního románu Jamese Joyce, začne její sen o nezávislosti nabývat nových obrysů… 

Historický román Tabey Koenigové zavede čtenáře do roztančeného města světel v letech po první světové válce, kdy byla Paříž nejvýznamnějším kulturním centrem světa. Zde Lizzie potkává některé proslulé autory jako Gertrude Steinovou, Ernesta Hemingwaye či manžele Francise a Zeldu Fitzgeraldovy, kteří patřili k nejvýraznějším spisovatelským osobnostem této generace.

Historický román nabitý atmosférou dvacátých let je poctou knihám a knihkupectvím. 


Mirka Skočílková - Červená nit osudu

Stará legenda praví, že každý z nás je spojen se svým osudovým člověkem neviditelnou červenou nití. Máme ji ovázanou kolem malíčků, a když nastane ten správný okamžik, pomůže nám se s touto osobou sejít. Andrea, talentovaná malířka, nemá úplně jednoduché dětství. Její původ je jakýmsi stigmatem, kterého se nemůže zbavit ještě dlouho po tom, co se provdá za svého spolužáka ze střední školy. Po svatbě s ním začne žít u jeho rodičů. Právě u nich nalézá tolik potřebné útočiště, které boří mýty o vztazích s tchyní a tchánem. Benjamin je milující manžel, skvělý táta, ale stále častěji upřednostňuje svou profesi hasiče před rodinou. Za každou cenu se snaží všechny kolem sebe zachraňovat. Jednoho dne ale jeho hrdinství všem změní život… 


Jestli vůbec někdy

Osm povídek současných českých autorů se vrací do doby, kdy často zbývalo jen doufat – před rok 1989… 


I minuta bez tebe je dlouhá

Honza miluje Aničku, Anička chce Tondu, Augustinu okouzlil číšník Vladimír. Pro Dana je středobodem života Blanka. Nalezený kufřík s penězi odhalí pravdu o lásce mezi Davidem a Dominikou a skialpinistický výlet do slovenských hor prověří vztah mezi Rejko a jejím mužem. Malířka Viola svého milence používá jako model ke skicování… Jiné ženě zas po mrtvém nevěrném manželovi zůstal jen tukan v kleci. A jak se vlastně babička seznámila s dědečkem, jehož v rodině nikdy nikdo neviděl? Deset známých autorek a autorů napsalo povídky na nevyčerpatelné téma milostných vztahů a zastihuje své hrdiny v různých stadiích lásky, od nejistých prvních krůčků a seznamování přes milenecká vzplanutí, zásnuby, zápasy o vztah až po kouzlo i úskalí trvalých vztahů. Zachytili čas před láskou, v jejím průběhu i po jejím konci a ukazují nám, jak nekonečně se vleče čas bez milované bytosti, ať je to manžel, přítelkyně, spolužák nebo exotický pták. 



Věřím, že se ke čtení těchto knih brzy dostanu. Ale jak už jsem napsala, nebyl čas číst, neměla jsem náladu - a pořád jsem se k tomu nedokopala. Ale už bych s tím měla začít, protože tady mám spoustu knih, které jen čekají, až je někdo přečte. 
Zaujala vás některá z knih? Co právě čtete? 

17 komentářů:

  1. Ahoj Nikolko já teď nečtu nic, absolutně se na to nesoustředím. Vybrala bych si tentokrát u Tebe Šikmý kostel, četla jsem jen první díl. Pozdravuju, Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Leni, já jsem teď od asi poloviny dubna taky nic nečetla, nebyl na to čas ani nálada. Měli jsme to doma opravdu hodně náročné, teď to není o nic lepší, ale věřím, že časem bude líp.
      Doufám, že se máš dobře? Moc tě zdravím. ❤

      Vymazat
  2. Já jsem spíš na ty romantické, zejména v létě :) Já v sobotu prakticky během jednoho dne přečetla 9. listopad od Coleen Hooverové. Moc se mi to líbilo :) Teď čekám, až mi přijde balíček z Luxoru :D

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V létě je to ideální. Taky sahám v tomhle období po milých, odpocinlových knížkách. Tak je to vždycky, když čtení opravdu pohltí - jsem ráda, že se ti líbila. Nejspíš bych měla něco od autorky taky zkusit. V balíčku máš určitě pěkné knihy. Taky se chystám objednávat. 🙂

      Vymazat
  3. Nikolko, teď moc beletrii nečtu, ale některé tituly jsou opravdu zajímavé...
    Měj příjemné dny, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já teď nečtu skoro vůbec, ale snad brzy začnu zase víc.
      Měj hezký den, Helenko. 🙂

      Vymazat
  4. Zajímavý výběr, nejvíc mě z něj zaujal asi ten Poirot. :) Když jsem byl mladší, byl mi ten kníratý ace pán hodně sympatický, především díky portrayalu brilantního Davida Sucheta. :) Tak třeba někdy na základě tvého doporučení v tomto článku po těchto dvou knížkách sáhnu, ač od Agathy Christie jsem toho moc nečetl... :D Co čtu v současné době? Výtečnou knihu Charles Darwin's Letters: A Selection editovanou Frederickem Burkhardtem s předmluvou od významného evolučního biologa a paleontologa Stephena Jaye Goulda. Je to skutečný poklad... Přečíst si Charlesův dopis Caroline Darwin, ve které se jí coby mladý zájemce o teologii ptá, jakou část bible má nejradši... :D To bylo ještě před jeho přerodem ve filozofického materialistu a jednoho z nejvýznamnějších přírodovědců všech dob. Jinak se ve svém čtení často vracím ke své oblíbené trojce darwinistů Darwin-Kropotkin-Gould, zrovna včera jsem jen tak pročítal část Vzájemné pomoci: Faktoru evoluce... V mých rukou se má brzy také ocitnout další kniha od Stephena Jaye Goulda, kterou mám objednanou. :D All in all, pretty good stuff. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Poirot v podání pana Sucheta je opravdu skvělý. Taky jsem si ho velmi oblíbila. 🙂 Už se docela těším, až zase budu číst nějakou detektivku - třeba to bude některá z článku.
      Já už od poloviny dubna nečtu - místo toho jsem teď viděla spoustu seriálů a filmů, ale v úterý jsme byli skoro celý den bez elektřiny, tak došlo i na čtení.
      I já se chystám objednávat - je toho hodně, co nás doma zaujalo, tak jsem zvědavá, jak velký balík dorazí domů.

      Vymazat
  5. Nikol, dnes bych si vybrala Nakladatelku z Paříže a iI minuta bez tebe dlouhá. Začínám číst 4 dílnou ságu od Jeffrey Archer 1. Jen čas ukáže. Moc zdravím a přeji pohodovější dny ♥

    OdpovědětVymazat
  6. I já se na obě knihy moc těším a věřím, že by se mi líbila i vaše sága. Pokud bude článek, ráda si ho přečtu.
    Děkuji, i já vás moc zdravím a přeji hezký den. ❤

    OdpovědětVymazat
  7. Z tvého seznamu jsem četla jen mého oblíbeného Roberta Bryndzu. A už se těším na další díl série. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se těším, až si knížku přečtu. Mám autora taky moc ráda. 🙂

      Vymazat
  8. Bryndza je super. Poirota mám přečtené všechny díly, miluju ho :)

    Smile Thess

    OdpovědětVymazat
  9. Ahoj, rada by som s Tebou urobila rozhovor, dala by si mi na seba emailovú adresu? Kľudne sa ozvy cez formulár na mojom blogu :)

    OdpovědětVymazat
  10. Já teď čtu knihy o Vietnamu a Číně.
    Eva

    OdpovědětVymazat

Novinky v naší knihovně - duben

Moc jsem se těšila, až se s vámi podělím o knížky, které nám udělaly radost v dubnu. Na některé z nich jsme se totiž s mamkou těšily už od p...